Češi každý rok zbytečně platí víc za energie. Stačí znát tento trik a ušetří tisíce korun
Když se člověk podívá na fakturu za elektřinu nebo plyn, většinou ho zajímá pouze konečná částka. Kdyby se ale více začetl, mohl by přijít na způsob, jak ušetřit tisíce korun.
Když dorazí vyúčtování za elektřinu nebo plyn, většina domácností ho otevře stroze, zahlédne součet a zaplatí. Ve světě čísel, zkratek a regulovaných poplatků se přitom skrývá řada detailů, které dokážou ovlivnit konečnou cenu. Běžný spotřebitel je přitom často nečte, protože je nevnímá jako důležité. Přitom pochopení faktury a správné nastavení tarifu může znamenat úspory, které dosahují tisíců korun ročně.
Proč lidé přeplácí za energie
Mnoho lidí si vybírá tarif podle celkového čísla na faktuře, aniž by věděli, které složky co znamenají a za co všechno ve výsledku platí. Například regulované položky jako distribuce elektřiny nebo plynu, poplatky za systémové služby či daněmi, se od dodavatele téměř neliší a jejich změnou spotřebitelé výrazně neušetří. Kde ale naopak ušetřit mohou, jsou následující dvě složky – cena za komoditu (silová energie nebo plyn) a stálý měsíční poplatek dodavatele.
Ušetřit se dá pak samozřejmě správnou volbou tarifu. Velký rozdíl je mezi nefixovanými a fixovanými tarify, kde se konečné náklady za energie liší v řádech tisíců až desetitisíců korun. Kdyby si například rodina s průměrnou spotřebou zařídila tříletou fixaci u Pražské plynárenské, ročně by zaplatila asi 24 300 korun, tedy okolo 2 000 korun měsíčně. Kdyby si ale stejná rodina vzala nefixovaný tarif, zaplatila by na konci roku asi o 4 000 korun více.
Se špatně zvoleným tarifem pak souvisí i špatně odhadnuté zálohy na energie. Pokud máte špatně nastavené měsíční zálohy, může se stát, že během roku přeplácíte. Za špatně zvolený tarif a vysoké zálohy pak na konci vyúčtování dostanete pouze malý přeplatek, nebo budete znovu doplácet. Spotřebitel by měl svůj plán záloh pravidelně srovnávat s reálnou spotřebou a upravovat jej podle aktuálního trendu. Zároveň by si pak měl položky na faktuře kontrolovat – i dodavatel totiž může udělat chybu. V takovém případě by měla přijít na řadu reklamace.
Spotřebitelé se bojí změny dodavatele
Důvod, proč lidé na energiích nešetří a platí více, než by měli, je i jejich opatrnost. Mnozí spotřebitelé, kteří zažili energetickou krizi, se stáhli do bezpečí a k energiím jako takovým přistupují s opatrností. Z toho důvodu pak zůstávají u stejného dodavatele i přes to, že by jim případná změna mohla ušetřit několik tisíc korun ročně. Podle expertů je přitom současná doba vhodná ke sjednání smlouvy s novým dodavatelem a také sjednání nové fixace, ideálně na dva roky. Právě fixované tarify, jak již redakce Událostí247 upozorňovala, spousta dodavatelů na podzim zlevňovala.
Význam tarifu se projeví už při porovnání konkrétních nabídek. U elektřiny nebo plynu může rozdíl mezi dvěma srovnatelnými tarify činit několik korun za kWh, což se při spotřebě domácnosti rychle nasčítá. Například rodina v regionu s vyšší spotřebou plynu může při nevhodném tarifu zaplatit ročně o tisíce korun více, než kdyby si vybrala jiné cenové pásmo nebo fixaci ceny. Pokud energiím jako takovým moc nerozumíte a nevíte, jaký tarif zvolit, pak je vždy lepší poradit se s energetickým poradcem, nebo případně s kýmkoliv ze svého okolí, kdo energiím rozumí. Nechat si správně poradit se opravdu vyplatí a může vám to ročně ušetřit tisíce korun.




