Způsob řízení může být ovlivněn věkem, ale ne vždy to znamená, že starší řidič je automaticky zkušenější než mladší. Proč tedy věk ovlivňuje pravidla na silnicích?
Z Velké Británie přichází zajímavé novinky, které souvisejí s věkem řidičů a jejich oprávněním řídit automobil. Tématem tam jsou nová pravidla spojená s vydáváním a platností řidičských průkazů, která zavádějí nejrůznější omezení. Ve Spojeném království se například zavádějí omezení pro řidiče narozené v určitých letech. Tito lidé nemohou řídit stejně jako ostatní s běžným průkazem a pro získání řidičského oprávnění musí splňovat 3 nová pravidla. Informoval o tom web AutoŽivě.
Řidiči čelí novým restrikcím
U nás již určité restrikce existují, například pro mladé řidiče do 18 let, kteří získali oprávnění L17. Tito mladí motoristé smějí řídit pouze v doprovodu zkušeného mentora, který musí splňovat přísná kritéria – například mít desetiletou praxi za volantem a nulové bodové konto. Velká Británie ale uvažuje ještě dál. Nové návrhy obsahují například zákaz mladým řidičům přepravovat jiné mladé lidi nebo omezit jejich jízdy v noci. Zároveň by pro nové řidiče platil přísný zákaz alkoholu za volantem.
To vše je zdůvodňováno vyšším rizikem nehod mezi mladými lidmi, což podle statistik podporuje i fakt, že řidiči ve věku 17 až 25 let se podílejí na téměř 40 % závažných přestupků, přestože tvoří jen 7 % držitelů řidičských průkazů. Na první pohled to možná dává smysl, ale co řízení v praxi? Máme si myslet, že člověk, který se naučí řídit v noci v 21 letech, bude bezpečnější než ten, kdo se tomu přizpůsobí už v 18 letech? To je otázka. Nejdůležitější je zaměřit se na zkvalitnění autoškol, aby nové řidiče skutečně připravily na reálné situace na silnici, než je později zatěžovat dodatečnými omezeními.
U nás by to nefungovalo
V České republice jsou určitá omezení spojená se zdravím. Starší řidiči musejí podstupovat pravidelné zdravotní prohlídky, ale to neznamená, že by automaticky přišli o řidičský průkaz. Harmonizované kódy v řidičském oprávnění umožňují přizpůsobit podmínky řízení konkrétnímu zdravotnímu stavu. Zraková korekce je jedním z nejčastějších příkladů. Co z toho vyplývá?
Zatímco Británie hledá nové způsoby regulace, u nás funguje systém nastavený tak, aby byl spravedlivý ke všem, ať už jde o mladé, nebo starší motoristy. A i když je dobré se inspirovat pozitivními příklady ze zahraničí, zavádění přehnaných omezení, která kastují řidiče podle věku, by u nás nemělo své místo.