Sezóna zimních pneumatik s příchodem léta skončila. Existují však místa, kde by je měli řidiči mít i mimo zimní období.
Zákon o silničním provozu předepisuje povinnost mít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, připomíná web AutoŽivě. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. V určitých oblastech ale bez zimních pneumatik není možné jezdit ani jindy. Existuje totiž dopravní značka s označením C15a Zimní výbava, dodává web.
Důležitá je znalost dopravní značky
Značka C15a Zimní výbava šoférovi nařizuje, že v daném úseku má povinnost mít na autě zimní pneumatiky za všech okolností. Tato značka totiž neplatí jen od 1. listopadu do 31. března, ale po celý rok, vysvětluje AutoŽivě. Podle resortu dopravy by toto opatření mělo přispět k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna, nebo naopak na konci října, což není nic neobvyklého. Informoval o tom web Autorevue. Je ale jasné, že klidně i 90 % Čechů takovou informaci neví.
Dopravní značka s označením C15a Zimní výbava označuje úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybavené zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek, dodává Autorevue. Do kategorie vozidel M patří motorová vozidla, která se používají pro dopravu osob a jejich zavazadel. V kategorii N jsou ta motorová vozidla, která se používají pro dopravu nákladů, vysvětluje web Octaviaclub. Za nedodržení může od policie hrozit menší, ale i větší pokuta. Vše záleží na dohodě.
Jízda na zimních pneumatikách v létě má svá negativa
„Podle mě je to úplná blbost a myslím, že každý člověk má svůj rozum a dojde mu, že ve třiceti stupních v takovém úseku pokutu na letních pneumatikách určitě nedostane,“ řekl Událostem247 Aleš Kopřiva z Přerova. Podle expertů navíc jízda na zimních pneumatikách v létě není moc bezpečná. Jak psal web Novinky, ve vyšších teplotách mají delší brzdnou dráhu než ty letní. Je to dané tím, že směs gumy je měkčí, uzpůsobená pro dobré vlastnosti na sněhu a obecně při teplotách pod bodem mrazu, vysvětluje web.
Auto na zimních gumách má také vyšší spotřebu paliva, která je způsobena vyšším valivým odporem pneumatik. Rozdíl může činit až několik decilitrů na 100 kilometrů, což se může prodražit, pokud jezdíte větší vzdálenosti, píší dále Novinky. Zimní pneumatiky mohou být také hlučnější oproti letním, protože mají výraznější dezén, který je uzpůsobený k odvádění břečky zpod běhounu. Naopak dezén letních pneumatik pomáhá snížit hluk a vibrace při jízdě.