Za dojíždění do práce dostanete zaplaceno stejně, jako když pracujete: Nový nápad má ovšem háček

Dovedete si představit, že by vám zaměstnavatel počítal pracovní dobu už na cestě do práce? Možná se rýsuje nový zaměstnanecký benefit.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Některé firmy u nás i ve světě se snaží svým zaměstnancům zpříjemnit život a vycházejí jím vstříc třeba v tom, že jim zkrátily pracovní týden z pěti dnů na čtyři. Teď se začíná mluvit o dalším benefitu a to o tom, jestli by se čas dojíždění neměl započítávat do pracovní doby. Má to ovšem háček: Někteří politici a experti to vnímají velmi skepticky, píše web TN.

Inflace je vysoká, platy a mzdy v práci nízké

Ceny v Česku rostly strměji než ve zbytku Evropské unie. Podle dat Eurostatu stouply mezi lety 2021 a 2022 o 8,3 procenta oproti unijnímu průměru. Psal o tom web iDnes. Podle ekonoma Lukáše Kovandy u nás zaplatil za inflaci běžný občan, zatímco v jiných zemích byla ve společnosti rovnoměrněji rozprostřená. Firmy si tam například snížily marže a ceny se méně přenesly do spotřebitelských cen.

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Za dojíždění do práce by lidé dostávali od zaměstnavatele zaplaceno

Když vláda představila konsolidační balíček, bylo v něm i to, že zaměstnanci přijdou o benefity. Teď to vypadá, že navzdory svým snahám o konsolidaci státního rozpočtu by mohla od plánu na zrušení daňové výjimky pro benefity odstoupit. Psal o tom web Seznam Zprávy. Na své zaměstnance myslí také některé firmy. Ted se objevil návrh, že jedním z návrhů, jak ulevit zaměstnancům, je to, aby se čas strávený cestou do zaměstnání a zpět započítával do pracovní doby. 

Potíže pro zaměstnavatele

Tento konkrétní benefit nemá v Česku moc význam, protože u nás ty dojezdové doby do práce, vzhledem na světové poměry, jsou docela malé,“ uvedl pro TN ekonom Petr Bartoň. Potíže by vznikly i zaměstnavatelům. „Čas strávený na cestě, který by museli proplatit, by chyběl na pracovišti, a museli by přijmout více lidí. To by znamenalo více nákladů,“ řekl TN prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR Jiří Horecký. Podle ministra vnitra Víta Rakušana je to tom možná diskuze.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Podobný nápad se ovšem většině politiků nelíbí. Proto musí lidé počítat s tím, že budou zatím v práci dostávat peníze stejným způsobem, tedy za odvedenou práci na pracovišti, jako doposud

Pochyby má poslanec za ANO Aleš Juchelka. „Pokud by to měl být nějaký zákonný návrh, tak bych hodně zvažoval, zda ho podpořím. Veškeré dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem by vždy měly být na jejich dohodě,“ cituje Juchelku TN.

Další výdaj navíc, který by firmy měly, se projeví tím, že se budou méně zvyšovat mzdy. To by ze zaměstnanců určitě nikdo nechtěl,“ argumentoval pro TN předseda SPD Tomio Okamura. „Dojíždím do práce každý den, takže kdyby se mi ta hodina počítala do pracovní doby a mohl bych končit dřív, nezlobil bych se,“ řekl Událostem247 Milan Koudelka z Třebíče.

Uvítali byste, aby vám šéf platil za dojíždění do práce? Sdělte nám váš názor dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články