O letních prázdninách začaly po celé republice policejní akce. Kontroly se zaměří nejen na dodržování rychlosti, ale také třeba na stav pneumatik.
S příchodem letních prázdnin se většina lidí těší na odpočinek a na dovolenou. S tímto obdobím však přichází také vyšší riziko dopravních nehod. Policie proto, stejně jako každý rok, zahájila prázdninové kontroly na silnicích, aby zajistila bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Jak připomíná web ČT24, loni zahynulo v červenci a srpnu na silnicích v Česku 74 lidí.
Pokuta až 10 tisíc a zákaz řízení
„V průběhu celých prázdnin proběhne několik dopravně bezpečnostních akcí či opatření, které se budou zaměřovat na nejzávažnější a nejtragičtější příčiny dopravních nehod,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Zvýšené kontroly na hlavních tazích mohou lidé očekávat například všechny pátky v červenci a také v posledních dvou týdnech v srpnu, píše dále ČT24. Nejčastější příčinou dopravních nehod je podle policie nepřiměřená rychlost.
Policisté však budou kontrolovat také technický stav vozidel. Jak upozornil web AutoŽivě, řidiči by se proto měli zaměřit také na to, v jakém stavu mají pneumatiky na autě. Pokud jsou jen lehce sjeté, může policie udělit pokutu ve výši až 2 000 korun na místě. Pokud by stav pneumatik byl natolik špatný, že by ohrožoval bezpečnost provozu, může policista udělit zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a pokutu ve výši 10 tisíc korun. Policie by vám v takovém případě vzala řidičák přímo na místě.
Jak poznat sjeté pneumatiky
Hloubku dezénu a tedy i sjeté pneumatiky může řidič celkem spolehlivě zkontrolovat pomocí gumové destičky, která je umístěna na dně podélných drážek. U letních pneumatik je tato destička tlustá 1,6 mm, což odpovídá minimální hloubce dezénu. Píše o tom web Pneuboss. Někteří prémioví výrobci také začali vybavovat pneumatiky tzv. indikátorem opotřebení, který bývá označován písmeny TWI. Na běhounu však mohou být také vyražená čísla, která indikují stupeň opotřebení, píše dále Pneuboss.
„Na sjetí gum si dávám pozor, protože mám celoroční pneumatiky. Právě minulý rok se mi stalo, že mně zastavili a vzorek jen těsně nevyhovoval. Naštěstí na mně policisté byli hodní a vyřešili jsme to jen domluvou,“ popsal Událostem247 Josef Horák z Brna. Web Portál řidiče připomíná, že na sjetých pláštích se prodlužuje brzdná dráha, odvádí se špatně voda z pod pneumatik a v neposlední řadě s takovými pneumatikami řidič neprojde ani technickou kontrolou.