Pravidlo zipu v roce 2023: Staronový zákon musít znát každý, kdo má řidičák

Zákon o provozu na pozemních komunikacích v roce 2000 jasně stanovil, jak má docházet ke střídavému řazení, když jeden pruh končí. Řidiči na to často nedbají.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Web AutoŽivě připomíná, že nešvar českých řidičů je viditelný hlavně v létě, kdy se začne ve větší míře s opravami silnic. Dalo by se říct, že s příchodem léta kvůli tomu „přichází“ opět v platnost staronový zákon. S tím často dochází k situaci, kdy je jízda ze dvou pruhů přesunuta jen do jednoho. A v té chvíli mnoho řidičů přestane respektovat pravidla silničního zákona a začnou aplikovat své návyky, které jsou většinou špatné a plynulý provoz narušují. Stačilo by přitom dodržovat pravidla zipování, tedy pouštění vozidel z pruhu, který skončil, do pruhu, který zůstává.

Zákon hovoří jasně

„Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního pruhu průběžného pruhu,“ cituje paragraf 12 server Autoweb. Řidiči v zipování přesto tápou. Někteří například přejíždějí z končícího pruhu příliš brzy, čímž narušují plynulost. Web TN připomíná, že řidiči by se měli zařadit do průběžného pruhu teprve před místem zúžení.

Situace, k vidění na českých silnicích, kdy řidiči využívají jen jeden jízdní pruh a končící nechávají prázdný, je špatná. Pro nevytváření zbytečně dlouhých kolon je důležité využívání obou jízdních pruhů v celé jejich délce. Další zásadou, kterou mnoho motoristů nedodržuje je plynulost. Pravidlo má fungovat tak, aby auta z končícího pruhu nemusela vůbec zastavovat, a naopak se plynule zařadila. Řidiči v pokračujícím pruhu tedy mají ty ostatní pouštět. V opačném případě se zip zcela rozpadá. Pravidlo podle zákona musí znát každý, kdo vlastní řidičské oprávnění.

Stav na českých silnicích je špatný

Řidiči často buď příliš brzy opouští končící pruh, anebo je řidiči v průběžném pruhu nechtějí pouštět. Přitom dodržování zipování má své velké benefity. „Pravidlo, díky kterému by měla být využita maximální kapacita pozemní komunikace ve všech jízdních pruzích, je určeno ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ cituje Soňu Štětínskou z krajského policejního ředitelství web Autosalon. Policie zároveň upozorňuje na situaci, kdy se pravidlo zipu nepoužívá.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Někteří řidiči zipování nedodržují, protože nechtějí, aby je řidiči z končícího pruhu předjeli

„Například v situaci, kdy jeden pruh pokračuje rovně a vedlejší je odbočovací – nelze souběžnou jízdou užít odbočovací a zařadit se do kolony v rovném pruhu,“ cituje Autosalon policejní mluvčí. Někteří to však nerespektují a na českých silnicích je k vidění situace, kdy řidič využívá odbočovací pruh k předjíždění kolony a zařazuje se do svého pruhu pozdě, čímž blokuje auta jedoucí za ním. Web AutoŽivě proto píše, že v zákoně chybí povinnost a vymahatelnost. Někdy by se možná navíc hodila k regulaci zipu policejní přítomnost.

Znáte a dodržujete pravidlo zipu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články