Ceny pohonných hmot v poslední době setrvale rostou. Zlepšení pak nejspíš nelze čekat ani v následujících měsících.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Oproti loňskému létu si zatím letos řidiči při tankování užívají pohádkové ceny. Před rokem totiž pohonné hmoty stály i bezmála 50 korun za litr, vyplývá z dat na webu Kurzy. Nynější příznivé cenovky na stojanech pump se však v posledních dnech pomalu ale jistě opět zvedají. Z predikcí odborníků jsme pro vás zjistili, kolik nejspíš bude stát benzín a nafta na konci léta.
Motoristy čekají těžké časy
Podle webu Deník se ceny benzinu brzy mohou vyšplhat až na 40 korun za litr, u nafty se pak odhaduje cenovka zhruba o 3 koruny nižší. Řidiči by si tak měli rychle natankovat, dokud jsou hodnoty paliv ještě alespoň trochu příznivé. Ceny jdou totiž nahoru opravdu rychle. Jak píše web Novinky, jen v posledních dnech stoupla cena nafty o více než 2 koruny na litr, což je při natankování plné nádrže skutečně citelné zdražení.
Optimistické výhledy pak nečekají ani slovenské sousedy. Jak píše tamní web Čas, nafta se zde brzy může prodávat i za cenovky okolo 1,6 eur za litr, tedy skoro za 39 korun. Cena benzinu se pak podle odhadů může vyšplhat až na 1,8 eur, což je v přepočtu téměř 44 korun. Čechům se tak při cestě na Slovensko rozhodně vyplatí natankovat ještě před překročením hranic, kde budou ceny nejspíš příznivější.
Důvodem zdražení je nárůst ceny ropy
Země, jež jsou členy sdružení OPEC+ v čele s Ruskem a Saúdskou Arábií totiž dlouhodobě omezují těžbu ropy. Kvůli tomu vzniká na globálním trhu její nedostatek a roste její hodnota. „Od srpna bude na trhu chybět 5,16 milionu barelů ropy denně. Jedná se přibližně o pět procent celosvětové poptávky,“ uvedl pro web Deník analytik Purple Trading Petr Lajsek.
Konkrétně u nafty pak může za růst cen také nedávné zvýšení spotřební daně, které vláda odsouhlasila. Cena této komodity tak od 1. srpna skokově vzrostla 0,5 koruny na litr, připomíná server Deník. Ačkoli podle původních plánů měla nižší daň zůstat až do konce letošního roku, nakonec poslanci tento tento krok urychlili.
„Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,“ cituje web Deník ministra financí Zbyňka Stanjuru (ODS). Je tak evidentní, že ačkoli růst cen paliv je globální záležitostí, vláda svými kroky motoristům rozhodně nepomáhá a zdražování ještě posiluje.