Ministerstvo zdravotnictví se rozhodlo změnit styl očkovací kampaně. Přesunout se má hlavně na sociální sítě, včetně populárního TikToku.
Odborníci opakují stále dokola, že jedinou cestou z pandemie je očkování. Mezi mladými lidmi je ale stále velká skupina těch, kteří si vakcínu proti covidu-19 aplikovat nenechali. Vláda se dle ČT24 proto rozhodla na tuto věkovou skupinu zacílit novou očkovací kampaň. Ta poběží hlavně na sociálních sítích, včetně populárního TikToku. Premiér Andrej Babiš v pátek oznámil, že se bude jednat o brutální kampaň inspirovanou obrázky z cigaretových balíčků.
Inspirace vychází z přebalů cigaret
„Bude to kampaň, jak říká pan premiér, brutální, ale reálná, realistická,“ potvrdil na tiskové konferenci ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Šéf resortu považuje za nutné, aby lidé viděli, jak to vypadá v nemocnicích a jak vypadají nenaočkovaní pacienti, kteří skončili na jednotkách intenzivní péče. Vidět tak má být reálný dopad nemoci na zdraví člověka. Podle předsedy vlády Babiše už totiž pozitivní kampaně nefungují a lidem je proto nutné zdůraznit, že covid je může ohrozit.
Motivací k očkování mají být fotky. „Chceme některé naše spoluobčany z té letargie probudit, že to skutečně není legrace. A že ta nemoc může být velmi vážná a mít velmi vážný průběh,“ doplnil Vojtěch. Nová očkovací kampaň má probíhat jak na internetu, tak i v tištěných médiích, které čtou i starší občané. Informace by se tak měly dostat ke všem věkovým kategoriím. Společnost Semantic Visions doporučila vládě oslovit mladé lidi hlavně prostřednictvím sociální sítě TikTok a Instagram.
Přes Facebook na mladé ženy
Podle zástupce společnosti Františka Vrabela další významnou skupinu, a to mladé ženy, doporučili experti oslovit přes Facebook, jak řekl pro server iDNES. Mladé ženy mají podle něj často obavy z vakcíny kvůli možným vedlejším účinkům jako je ztráta plodnosti, či zdravotního postižení až smrti svých dětí. Takové dezinformace se podle Vrabela šíří právě prostřednictvím Facebooku. Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Úřadem vlády spustilo očkovací kampaň na začátku dubna. Po celou dobu se výzva k vakcinaci objevuje v novinách, na internetu a běží také různé spoty v televizi a v rádiu.
Součástí reklamních spotů jsou lékaři, známé osobnosti a také běžní lidé. Směr kampaně pomáhala resortu udat iniciativa pod názvem Cesta ven. Na konci prázdnin ale tato skupina odborníků ukončila svou činnost. V létě se ministerstvo zdravotnictví pokusilo motivovat mladé lidi k očkování prostřednictví loterie. Ti, kteří se nově naočkovali v obchodním centru na pražském Chodově, mohli vyhrát tenisky nebo iPhone. Ani taková motivace ale nezafungovala. Resort později přiznal, že loterie jako lákadlo k vakcinaci nefunguje. Celá akce stála zhruba 300 tisíc korun.