Vrátit dárek zakoupený přes internet může být problém. Jak na to?

Každému z nás se asi někdy stalo, že jsme pod vánočním stromkem našli něco, co se nám nehodilo. Přečtěte si, jak nevhodný dárek správně vrátit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Většina lidí nemá ráda předvánoční zmatky a shon. Snaží se tak většinu vánočních dárků pořídit přes internet, aby se vyhnuli davům a frontám. Pokud se ale stane, že některý z dárků obdarovanému nesedne, může být s jeho vrácením problém. Pokud tedy chcete zboží zakoupené elektronicky vrátit, měli byste dát pozor na několik věcí.

Speciálně upravené dárky vrátit nelze

Když už se rozhodnete, že dárky nekoupíte přímo v kamenném obchodě, ale raději je objednáte přes e-shop, myslete na to, že se to nevyplatí udělat moc dlouho dopředu. V případě vrácení by totiž mohla být překročena lhůta, kdy je zboží možné vrátit bez udání důvodu. Pro věci zakoupené přes internet platí standardní lhůta pro vrácení do 14 dní od jejich převzetí. Některé obchody, zvlášť v případě vánočních nákupů, však mají tuto lhůtu delší, upozorňuje nakupující dTest.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nevhodný dárek

I přesto se ale může stát, že se vám zboží vrátit nepodaří. Existuje totiž několik výjimek. Mohou to být například speciálně upravené dárky jako třeba hodinky s gravírováním nebo šperk s věnováním. Podle zákona také není možné odstoupit do 14 dnů od smlouvy u zboží, které po otevření už nejde z hygienických důvodů vrátit. V tomto případě by zákazník musel vracet zboží ještě neotevřené, například zubní kartáček.

Prodejce je povinen vrátit vám i poštovné

Nevhodný dárek je možné vrátit i v případě, kdy už od něj nemáte původní obal. Neplatí to pouze pokud je obal součástí zboží. Týká se to například sběratelských edicí nebo různých dárkových balení. Vrátit tedy můžete jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Podle zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Pokud byste zboží vraceli podnikateli, poštovné musíte zaplatit vy. 

iZdroj fotografie: Depostiphotos
Pošta

V případě, že se rozhodnete od smlouvy s e-shopem odstoupit, měli byste tak učinit písemnou formou, potvrzuje server TN. Prodávající vám však peníze za zboží nemusí vrátit dříve, než mu zakoupenou věc předáte, nebo prokážete, že jste už zboží odeslali. Náklady na vrácení věci musí vždy uhradit zákazník. Podle zákona se řádně doručeným odstoupením od smlouvy uzavřená kupní smlouva ruší. Zákazníkovi tak vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články