Evropu čeká již za pár let významný milník v automobilismu. Na starý kontinent se bude víc vozů dovážet, než se jich tam vyrobí.
Evropa se stane takzvaným čistým dovozcem automobilů s největší pravděpodobností už v roce 2025, informuje web AutoŽivě. Dosud přitom byl kontinent v této otázce nejen soběstačný, ale zásoboval z velké části i zbytek světa. I proto byla situace, že by se do Evropy vozy z větší části dovážely, než vyvážely, nemyslitelná. Karty se ale otáčí, a to rovnou z několika důvodů. Tím zásadním je zpomalení automobilového průmyslu. Web AutoŽivě připomíná vleklé a dlouhotrvající problémy v zásobování komponenty.
Důvodu je mnoho, sešly se najednou
Kvůli pandemii covidu byly nedostupné například čipy. Situaci nepomohla ani válka na Ukrajině. Svůj podíl viny mají na snížení kapacity výroby automobilů i změny ve vlastnických strukturách jednotlivých společností a „restarty“ výrobních programů (Stallantis), píše dále web AutoŽivě. Automobilový průmysl výrazně omezila také nutnost přejít na elektromobilitu. Změna extrémně vytížila lidské, ale i technologické kapacity. Jak připomíná server AutoŽivě, Evropa nebyla tolik připravená jako Čína, která je ve vývoji softwaru o deset let napřed.
Dalším důvodem, který přispívá, že se Evropa stane čistým dovozcem aut je fakt, že automobilky omezily výrobu cenově dostupných vozů. Automobilový trh zasáhlo citelné zdražování. Ceny nových vozů od roku 2019 stouply o 30 procent, jak Události247 informovaly na konci listopadu. I proto se má v roce 2025 v Evropě prodat 800 tisíc čínských aut. Důvodem je i skutečnost, že se evropským výrobcům nevyplatí produkovat levné automobily, protože menší cena znamená menší marži a menší zisk, vysvětluje server AutoŽivě.
Čína má náskok
Dávno jsou tak doby, kdy si lidé mohli vybírat z cenově dostupných automobilů jakými byl Fiat Panda, Fiat Punto Volkswagen Polo či Golf. U německé automobilky jde nyní spíš o typy vozů ID.3 či ID.4 s cenou nad milion korun, píše dále web AutoŽivě. Nároky na výrobu jsou navíc čím dál náročnější, a to i z důvodu bruselských nařízení. EU si diktuje, jaké všechny asistenty nové vozy musí mít a samostatnou kapitolou pak je zákaz spalovacích motorů. To všechno zapříčiňuje oslabení Evropy v automobilovém průmyslu a otevírá dveře Číně.
Naplno expandovat se chytá do Evropy čínský výrobce automobilů Build Your Dream (BYD), informuje web E15. Nechce jen prodávat své vozy na evropských trzích, ale plánuje také výrobu elektromobilů na starém kontinentu. BYD vyváží už nyní své automobily do Německa, Norska, Švédska, Nizozemska, Francie a Spojeného království. V plánu je příští rok také představení čtvrtého modelu elektromobilu s názvem Dolphin. Na evropský trh se také chystá čínská automobilka Xpeng, píše dále web E15.