Ekonomická situace většiny lidí není příznivá a zatím nic nenasvědčuje otočení trendu. Velké problémy začínají pociťovat i majitelé vozidel.
Web AutoŽivě upozorňuje, že lidem se vzdaluje možnost nákupu nového vozidla. Důvodem je hlavně prudký růst cen nových automobilů. Například nejlevnější Škoda Octavie se dala v roce 2020 pořídit za 596 900 korun, letos je srovnatelný vůz cenovkou o 83 tisíc vyšší. Atakování hranice 700 tisíc korun za běžný vůz je jasným znakem, že nový automobil už si bude moci pořídit jen milionář. Lidé, kteří na takové auto nemají, kterých je v Česku až 90 procent, budou muset jezdit autobusem, jinou možnost totiž očividně mít nebudou.
Přestávají se vyrábět levné automobily
Web AutoŽivě píše, že za to mohou především zpřísňující se emisní normy a další předpisy Evropské unie. Události247 v lednu upozornily, že kvůli nařízení Bruselu musí být nové vozy vybaveny několika povinnými asistenty. Jde například o takzvaný inteligentní asistenční rychlostní systém, což je novinka, která prodejní cenu vozů rozhodně navýší. Povinný bude nový systém od 7. července 2024. Těm, kteří nemají našetřeno na částky přes půl milionu korun proto nezbude nic jiného než se zaměřit na malé vozy, které se dají ještě za rozumné peníze pořídit.
Auta velikosti Volkswagen Golf už budou ale pro většinu lidí jen snem. Web AutoŽivě proto upozorňuje, že většina motoristů si bude zaměřovat na ojetiny, což bude přát nejen bazarům, ale také autoservisům, kterým budou přibývat klienti. Už nyní přitom český vozový park stárne, jak informuje web Kurzy. Průměrné stáří osobních automobilů je v tuzemsku už skoro 16 let, zatímco průměr EU činí 11,8 roku. Za poslední tři roky došlo k zestárnutí vozového parku v Česku o rok, dodává web Kurzy. Není divu, nová auta se se stávajícími cenami staly výsadou bohatých lidí.
Největším viníkem trendu stárnutí je zdražování
I proto se zvyšují ceny také u ojetin, když je u nich vyšší poptávka, píše web Hospodářské noviny. Probléme zároveň je, že v Česku je kvalitních ojetých automobilů málo. Často jde například o bývalé vozy taxislužby, které jsou dovezeny ze zahraničí. Web Garáž upozorňuje, že největší nevýhodou takových vozů je jejich velké opotřebení. Odhalení, že nabízený automobil má za sebou takovou náročnou minulost přitom není úplně jednoduché.
Zájem o ojetiny je takový, že za Q1 bude mít @aaaauto_cz rekordní výsledky. I duben se vyvíjí velmi pozitivně, protože čím dál tím více bude klesat vzájemné obchodování s auty mezi lidmi samotnými. Především kvůli malým garancím, klesající důvěře mezi lidmi a žádné záruce na vozy pic.twitter.com/CArYKEDNTh
— KarolinaTopolova (@KTopolAURES) April 13, 2023
Varováním mohou být například rozdíly odstíny laku na velkých plochách, kde se mohl nacházet reklamní polep, píše web Garáž. V interiéru vozu jsou pak varováním výrazně opotřebené ovládací prvky, plasty či madla dveří. Obzvlášť velký pozor je dobré si dát při nákupu ojeté Škody Superb, dále vozu Mercedes-Benz třídy E, Volkswagen Passat, Volva V70 a BMW řady 5, což jsou vozy, které patří mezi českými i evropskými taxikáři k nejoblíbenějším, dodává server Garáž.