Překročení povolené rychlosti patří mezi časté přestupky českých řidičů. Kvůli radarům navíc za tento nešvar mohou být přistiženi téměř kdekoli.
Radarů, které měří rychlost na českých silnicích neustále přibývá. Jak píše web Deník, jen za posledních 5 let se jejich počet ve městech zdvojnásobil. Radary jsou přitom obvykle nelítostné a řidičům nedají spát. Bez diskuze jim totiž přijde pokuta třeba i za to, že na padesátce jeli po odečtení tolerance rychlostí 53 km/h.
Radary jsou neúprosné
Některé měřiče jsou pouze informační a sankce od nich nehrozí ani v případě překročení povolené rychlosti. Jak ale před časem informovaly Události247, v poslední době přibývá na silnicích radarů, které rychlost včetně fotografie auta zaznamenají a v případě překročení povoleného limitu lidem rovnou přijde pokuta.
Tolerance překročené rychlosti je přitom velmi nízká. Řidiči tak mohou dostat pokutu i v případě, že limit překročí o pouhé 3 km/h, uvádí web Autosalon. „Přišla mi pokuta od městské policie města Vimperk s tím, že mi byla naměřena rychlost 56 km/h, což je 53 km/h po odečtu tolerance 3 km/h. Mám okamžitě zaplatit pokutu,“ cituje web Autosalon jednoho z řidičů.
Měření radarů se ale v dané odchylce může výrazně lišit. Řidiči, kterému byla naměřena rychlost 56 km/h, by tedy v jiném případě mohla být klidně naměřena jen 53 km/h, což už by rozhodně na pokutu nebylo. „Může totiž nastat situace, kdy při jednom měření jeden radar naměří 53 km/h a druhý 47 km/h,“ píše web Autotrip.
Motoristé plní obecní rozpočty
Kromě snahy o zvýšení celkové bezpečnosti na silnicích a odrazení řidičů od příliš rychlé jízdy jsou motivací k umisťování radarů také finance. Podle webu Deník tak neukáznění motoristé do obecních či městských kas posílají miliony korun ročně, což rozhodně není malý příspěvek.
I když se tento trend většině řidičů asi nelíbí, nelze rozhodně čekat, že by ustával. „Je to forma zdviženého prstu, která člověka donutí sundat v daném úseku nohu z plynu. Problém však nastává tehdy, když si je obce pořídí jen proto, aby naplnily kasičku svou či spřátelených firem,“ dodal pro web Deník mluvčí spolku Ústřední automotoklub ČR Igor Sirota.