Posílání peněz z účtu na účet bude už brzy jednodušší. Nebudete totiž už muset znát číslo účtu příjemce.
Už dříve jsme na Událostech247 informovali o tom, že místo vypisování čísla bankovního účtu bude k poslání peněz stačit jen to, když budete znát číslo mobilního telefonu příjemce. Do budoucna by se nový systém mohl rozšířit ještě o další možné kontakty, například e-mailové adresy. Zatím se však počítá jen s číslem mobilu.
Jak to vlastně funguje
První banky se chystají spustit tuto novinku okolo poloviny listopadu. Psal o tom web Novinky. Poslat peníze „na kontakt“ bude možné do výše pěti tisíc korun. Registr pro platby na kontakt bude provozovat Česká národní banka. Banky do něj mají přístup od 30. října 2023. Tyto platby budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu. „Na tuto novinku jsem zvědavý, určitě ji zkusím,“ řekl Událostem247 Petr Koubek z Břeclavi.
V případě, že má majitel telefonního čísla více bankovních účtů, bude si muset při registraci vybrat, který zvolí pro příjem plateb na kontakt. Je ale možné, aby k jednomu bankovnímu účtu bylo připojeno více telefonních čísel, popisuje web ČNB. Uživatelé by také měli vidět před odesláním platby název účtu příjemce. Telefonní čísla, která nebudou v registru ČNB, nemohou moci platbu na kontakt přijímat. Dokumentace, která je klíčová pro zprovoznění registru, je k dispozici na webu ČNB v sekci platební styk.
Které banky se zapojí
Raiffeisenbank plánuje tuto novinku spustit v průběhu letošního listopadu. Podobně to má také Komerční banka, Česká spořitelna a ČSOB. Ke spuštění se připravují i další. Počítají však s pozdějším termínem, například Moneta Money Bank, píší dále Novinky. „Pro lidi je to další zjednodušení, a to především v situacích, kdy si budou chtít mezi sebou rychle a pohodlně poslat menší částky,“ řekla Novinkám mluvčí Air Bank Jana Pokorná.
„Registrace do služby bude možná prostřednictvím mobilního i internetového bankovnictví. Jednorázovým kódem zaslaným na registrované telefonní číslo ověříme, že jej má klient ve svém držení,“ popsala Novinkám Šárka Nevoralová z Komerční banky. ČNB v rámci prevence proti finančním podvodům upozorňuje, aby klienti bank posílali peníze pouze lidem, které znají a důvěřují jim. Zejména by se měli mít na pozoru před nevyžádanými a potenciálně podvodnými žádostmi o peníze.