Stát: Slevové letáky budou zpoplatněny. Hlavně senioři zuří

Nový návrh Ministerstva životního prostředí vzbudil mezi mnohými Čechy rozruch. Politici jim totiž chtějí sáhnout na oblíbené slevové letáky.

i Zdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nakupování ve slevách se pro mnoho lidí stalo téměř samozřejmostí. Jak píše web Deník, až 2 pětiny dospělých Čechů jimi pravidelně listují každý den. O této zálibě v hledání těch největších slev ví i obchodní řetězce, které proto pravidelně vydávají slevové letáky, jak psaly Události247. Nyní se však zdá, že budoucnost těchto tiskovin je nejistá. Objevily se totiž návrhy na to, že slevové letáky budou v podstatě zpoplatněny.

Budeme muset za letáky platit?

Diskusi odstartoval návrh Ministerstva životního prostředí, které připravuje novelu zákona o obalech. Ta kromě chystaného zálohování PET lahví a plechovek, o čemž informovaly Události247 zahrnuje i poplatky za zmíněné reklamní letáky, ale třeba také textil či časopisy. Platit by se mělo za jejich likvidaci, která dosud zpoplatněná není, uvádí web Seznam Zprávy.

Máte doma prázdné PET láhve? Zpozorněte, můžete si vydělat velké peníze a ani o tom nevíte

Pokud se však nyní obáváte, že byste si letáky snad museli kupovat, pak můžete zůstat v klidu. Poplatky by podle návrhu měli platit jejich výrobci, tedy tiskárny. Konkrétně by v rámci takzvaného recyklačního poplatku měli platit 2 500 až 3 000 korun za tunu vyhozeného materiálu, upřesňuje web Deník. Bohužel, i tak by případné změny nejspíš ovlivnily i zákazníky. Přestože běžní lidé nic platit nebudou, řada věcí se pro ně dost možná změní.

Zuří hlavně senioři

Jak totiž upozorňuje server Ekolist, nový poplatek logicky zdraží výrobu a distribuci letáků. A to by se následně mohlo promítnout i do celkových cen zboží. „Jakýkoliv státem zavedený poplatek znamená jedno jediné, a to zdražení zboží či služeb pro zákazníky. Jakékoliv zvýšení nákladů, od zdražení energií až po zavádění nových plateb státu, se vždy plně promítne do spotřebitelských cen,“ uvedl pro web Deník prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

iZdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
Podle slevových letáků pravidelně nakupuje velká část Čechů

Lidé, kteří letáky čtou, přičemž velkou část z nich tvoří senioři, tak po právu nejsou z novinky nadšení. Zejména v dnešní době totiž mnozí z nich různé slevy využívají víc, než kdy dřív. To potvrzuje také manažer marketingu a komunikace společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. „Vysoká inflace výrazně posílila význam tištěného letáku v nákupním chování spotřebitelů. Akční nabídky pomáhají statisícům domácností vyrovnat se s tíživou ekonomickou situací. Nový návrh MŽP ji naopak zhorší,“ uvedl pro web CNN Prima News.

Co na navrhovanou novelu zákona říkáte? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články