Zřejmě ne každého řidiče napadne, že používání světel na autě má svá velmi přísná pravidla a může tím porušit zákon.
Na Událostech247 jsme upozornili třeba na to, že mnozí řidiči při zhoršené viditelnosti s oblibou využívají takzvané mlhovky. Pokud ale mají tato světla špatně zapnutá, mohou zaplatit pokutu až 2500 korun. Podle zákona totiž smí přední světla do mlhy řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy potom za těchto podmínek musí šoféři použít vždy.
Jak na světla
Pokutu mohou řidiči dostat také za to, že jedou bez rozsvícených světel. Do konce loňského roku se za tento přestupek platilo na místě do 2000 korun. Od roku 2024 je to do 1500 korun, v lepším případě vyváznete jen s domluvou. Psali jsme i o tom, že zákon zakazuje používat dálková světla v případech, kdy by hrozilo oslnění protijedoucích řidičů. Případně v situacích, kdy je vozovka dostatečně osvětlená.
Snad každý řidič někdy problikl dálkovými světly auto jedoucí před ním na znamení, že mu zavazí v cestě a mělo by uhnout do pravého pruhu. Mnozí motoristé však nemají ani tušení, že tímto gestem porušují ustanovení § 31 zákona č. 361/2000 Sb. Toto ustanovení předepisuje, že řidič by měl použít zvukové výstražné znamení, pokud je to nezbytné k odvrácení hrozícího nebezpečí. Mimo obec může použít zvukové výstražné znamení k upozornění na předjíždění.
Agresivita řidičů stoupá
Za nedovolené problikávání dálkovými světly hrozí pokuta až 2500 korun, jak jsme psali už dříve. Zákon také umožňuje řidičům dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkových světel nebo přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly. Blikání jako pozdrav nebo varování před kontrolou rychlosti je však považováno za nezákonné. „Tak o tomto vůbec nevím, kolikrát při jízdě po dálnici někoho probliknu. Teď už si na to dám pozor,“ řekl nám pan Aleš.
Podle průzkumu provedeného německým automobilovým portálem AutoScout24 přiznalo 41 procent dotazovaných řidičů, že občas jezdí agresivně. Z toho 20 procent uvedlo, že používá blikání dálkovými světly jako signál pro řidiče vepředu, aby uvolnili prostor pro předjíždění. Dalších 8 procent řidičů kombinuje blikání světly se zvukovým signálem, tedy troubí. Šest procent řidičů uvedlo, že blikají, troubí a tlačí na vozidlo před sebou.