Pokud rádi nakupujete na internetu, dejte si pozor, z jakého webu zboží pořizujete. Jeden z oblíbených e-shopů totiž není tak bezpečný, jak by se mohlo zdát.
Obliba nakupování na internetu stále roste a spolu s tím také množství různých e-shopů. Události247 například informovaly o nedávném příchodu polského obchodu Allegro, ale také o množství podvodných webů, kde se obchodníci snaží okrást nakupující o peníze. Nyní se čím dál populárnější stává také nový e-shop Temu. Pokud v tomto internetovém obchodě nakupujete i vy, pak se mějte na pozoru. Možná i vám hrozí velké nebezpečí a ztráta peněz.
Nakupování v tomto obchodě je riziko
Čínské online tržišti Temu se nedávno zařadilo po bok AliExpressu a Shein a stalo se tak oblíbeným místem pro levné nákupy. Přestože Temu expandovalo na západní trhy již v roce 2022, v Česku se jeho popularita začala rozrůstat až v posledním roce. Stejně jako ostatní zmíněné e-shopy, i Temu pak funguje jako zprostředkovatel pro různé obchodníky a výrobce, kteří na jeho stránkách prodávají své produkty. Zákazníky e-shop láká především na neuvěřitelně nízké ceny či dopravu zdarma. Má to ale háček, o kterém moc lidí neví.
Prvním varovným signálem je nejasný původ společnosti. Jak píše web Kupi, prezentuje se jako firma z Bostonu, avšak skutečným majitelem je irská firma PDD Holdings. Ta stojí i za kontroverzním obchodem Pinduoduo, přičemž majitelem je Číňan Colin Huang. Pochybný původ však zdaleka není ten jediný důvod, proč si na nakupování v tomto obchodě dávat pozor.
Pozor na aplikaci
Jak upozorňuje server Lidovky, nebezpečí spočívá i v používání mobilní aplikace Temu. Ta má zákazníkům nakupování usnadnit a urychlit. Kromě toho ale také sbírá data uživatelů. A jak s nimi následně nakládá je otázka. „Prozatím poskytnuté informace naznačují, že aplikace sbírá značné množství citlivých údajů, podobně jako u aplikace TikTok,“ řekla pro web Lidovky ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Pokud tedy na tomto e-shopu nakupujete, buďte obezřetní.
Mnozí se rovněž pozastavují nad nezvykle nízkými cenami, jež lze v obchodě vidět. Podle analýzy časopisu Wired si tím firma způsobuje značné finanční ztráty. Na každé objednávce v průměrně přichází o 30 dolarů, tedy asi 760 korun, píše web Echo24. K tomu všemu se pak objevuje i kritika kvůli možnému vykořisťování pracovníků v rozvojových zemích, odkud pochází většina nabízeného zboží. A to pro e-shop rozhodně není dobrá vizitka.