Nákupní košík se součástí každého nakupování v supermarketu. Některé řetězce ale zavádí změny, které nabídku košíků zásadně omezují.
Obchodní řetězce v posledních letech přichází s celou řadou inovací. Důvodem přitom nebývá pouze snaha usnadnit či zpříjemnit zákazníkům nakupování, ale také ušetřit peníze na lidské pracovní síle a zvýšit tak své výdělky. Příkladem toho jsou rozšiřující se samoobslužné pokladny či rovnou samoobslužné prodejny. Aktuálně se pak objevuje další trend, který může také potenciálně vést ke zvýšení příjmů. Týká se nákupních košíků.
Blíží se konec malých košíků
Lidé jsou zvyklí, že si v supermarketu mohou vybrat mezi velkým a malým nákupním košem. Některé obchody pak postupně zavedly ještě střední velikost košíků. A právě ty by měly postupně malé, příruční košíky úplně vytlačit. Jak totiž píše web Kupi, v budoucnu nejspíš malé košíky do ruky zcela zmizí a nahradí je větší koše na kolečkách.
Že tento trend se pomalu ale jistě stává realitou potvrzuje i web iDnes. Pro příklad dává řetězec Lidl, kde už tento koncept bez malých ručních košíků zavedli. Aktuálně zde mají zákazníci na výběr jen mezi velkým pojízdným plastovým nákupním košem na kolečkách anebo ještě větším nákupním vozíkem, píše server iDnes. Novinka se ale postupně začíná objevovat i v dalších řetězcích. Ve vybraných prodejnách ji zavádí například Billa či Penny.
Důvodů pro změnu je celá řada
Jednou z motivací po tyto změny by mohla být snaha přimět nenápadně zákazníky, aby nakupovali více věcí a tím v obchodě utratili více peněz. Jak totiž již dříve informovaly Události247, lidé mívají tendenci nákupní košík opticky naplnit. U větších košů by tedy mohli dělat klidně i větší nákupy, než původně zamýšleli. Je tak možné, že někteří obchodníci na tento psychologický trik sází.
Řetězce nicméně mizení malých košíků zdůvodňují jinými argumenty, a sice vyšším pohodlím pro zákazníky. Ti tak nemusí těžký nákup nosit v ruce. Namísto toho si ho mohou pohodlně táhnout za sebou na kolečkách, jak pro web iDnes řekla mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Mnozí nakupující jsou však opačného názoru a tyto pojízdné koše jim nevyhovují. Některým vadí jejich nemotornost, jiní si pak stěžují na to, že se musí k nákupu ohýbat, což je zejména pro seniorní zákazníky problém. Pro ty, kteří jdou do obchodu jen pro pár věcí a nechtějí se kvůli bolavým zádům ohýbat, tak může být skoro lepší si nákup raději odnést v ruce.