Nová povinná výbava od 7. července 2024: Bude muset být ve všech autech. Řidiči si ji zaplatí sami

Šoféři se musí potýkat s novinkami nejen na silnicích, ale někdy také v povinné výbavě svého vozidla.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Na regulace Evropské unie, které nařizují nové vybavení v autech, už jsme si zvykli. Na Událostech247 jsme již v minulosti například psali třeba o tom, že od července roku 2022 v sobě musí mít nově vyrobená auta několik asistentů. Teď přichází další změna. Od července musí mít nově vyrobená auta novou povinnou výbavu.

Noví asistenti pro větší bezpečnost

Nová směrnice byla přijata již v roce 2018. Platit však začíná až od tohoto měsíce a má poměrně významně změnit výbavu nových automobilů. Vyžaduje totiž, aby všechna nově prodávaná vozidla byla vybavena přípravou pro instalaci alkozámku. Jak už název napovídá, jedná se o zařízení, které detekuje přítomnost alkoholu v dechu. Všechna nově vyrobená auta v sobě budou muset mít zabudovanou zásuvku.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Povinná výbava je téměř v každém unijním státě odlišná

Do té musí být možné zasunout speciální zařízení, které odhaluje přítomnost alkoholu v dechu, popisuje web Autoforum. V případě, že přístroj vyhodnotí test pozitivně, řidič prostě nebude moci nastartovat. Všechna nová auta také budou muset být vybavena senzory na couvání, senzory únavy a rozptýlení řidiče, záznamníkem událostí a signálním systémem pro nouzové zastavení.

Výbavu si výrobci promítnou do koncových cen

Autobusy a nákladní vozidla budou navíc vybavena technologiemi pro rozpoznání mrtvých úhlů, varováním před srážkou s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách. Osobní auta a dodávky budou muset mít kromě výše zmíněných systémů taky asistenta hlídání jízdních pruhů, asistenta nouzového brždění a rychlostního asistenta. Je jasné, že tyto novinky na autech nebudou zadarmo.

Nová povinná výbava už od 1. ledna: Za novou technologii si zaplatí řidiči z vlastní kapsy

Tyto systémy zvýší cenu nového vozu přibližně o 60 000 korun a to už rozhodně není zanedbatelná částka. I když se řidiči na přínosu těchto opatření nemohou shodnout, data, statistiky a analýzy nové systémy jednoznačně podporují. Příkladem může být letectví, kde si piloti již nedokážou let bez letových asistentů představit. I proto už dnes mnoho vozidel disponuje pokročilými asistenty, jako je například elektromobil Volkswagen ID.3, který má k dispozici systém Travel Assist.

Jaký je váš názor na novou povinnou výbavu? O kolik si navíc myslíte, že zdraží nová auta kvůli podobným asistentům? Napište nám to v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články