Desítky až stovky tisíc korun musely vybrané benzinky zaplatit za to, že prodávaly nekvalitní paliva. Pro řidiče může mít jejich natankování nemilé důsledky.
Události247 pravidelně informují o benzinových pumpách, kde by lidé tankovat rozhodně neměli. Prodávají totiž nekvalitní paliva, což řidičům může v krajních případech dokonce i poškodit jejich vozy. České obchodní inspekce (ČOI) tyto prohřešky trestá vysokými sankcemi. Přinášíme čerstvý přehled, kterých čerpacích stanic se to aktuálně týká.
U těchto stanic by řidiči tankovat raději neměli
Jak vyplývá z webu ČOI, v září dostaly pokuty hned 3 benzinky. Jednou z nich je třeboňská pumpa Orlen Unipetrol, která musela zaplatit sankci 250 tisíc korun píše server TN. Důvodem byl prodej stlačeného CNG plynu, který však obsahoval větší podíl vody, než měl a nesplňoval tak předepsané jakostní normy.
Pražská čerpačka Pragitrans pro změnu nesplnila požadovaná kritéria u benzínu. Podle výsledků kontroly obsahoval vyšší než povolené množství ethanolu a kyslíku. Dostala za to pokutu 30 tisíc korun. A stejně vysokou sankci musela zaplatit i benzinka Silmet plus. Zde pro změnu kontrolou neprošel benzín s označením BA 95 2 Super E10, dodává web ČOI.
Prohřešků meziročně přibylo
Jak uvádí web organizace Kverulant, v letošním roce je zatím podíl testovaných vzorků u čerpacích stanic, které nevyhověly požadovaným kritériím, 1,7 procenta. To je meziročně více než čtyřnásobný nárůst. Loni totiž neuspělo pouze 0,4 procenta vzorků.
A co za zhoršenou kvalitou pohonných hmot prodávaných na českých pumpách stojí? Podle serveru Kverulant je to navýšení množství biosložky v benzínu. To se z dřívějších 5 procent zvýšilo na 10 procent. Tato změna se ostatně promítla i do nového označení paliv. Jak již dříve informovaly Události247, nově je u čerpacích stanic k dostání benzin E10 a nafta B10.
Tato novinka má nejen pozitivní přínos, jímž je větší šetrnost k životnímu prostředí, ale také svou stinnou stránku. Jak dále uvádí web Kverulant, benzín E10 je charakteristický rychlejší spotřebou a také na sebe zde přítomný ethanol kvůli většímu podílu kyslíku více váže vodu. Kvůli tomu může zejména u starších aut, která jsou vyrobena před rokem 2005, toto palivo způsobit závažná poškození. A pokud je v palivu navíc míra ethanolu překročena, může být problém pro auto opravdu zásadní.