Stává se vám někdy, že překračujete povolenou rychlost na silnicích? Nové nařízení EU tomu má zamezit.
Od letošního července totiž musí na základě rozhodnutí Evropské unie být nová auta vybavena dalšími nutnými asistenty. Víte od nás, že jde o asistenta hlídání jízdních pruhů, který nebude v pasivní verzi, ale v aktivní formě. Další asistent bude hlídat, jestli řidič překračuje nejvyšší povolenou rychlost.
Systém ještě není úplně vychytaný
Vibrace pedálů, nebo slovní varování. Tím vším se nová auta prodávaná v Evropské unii snaží odradit řidiče od toho, aby jeli rychleji, než je maximální povolená rychlost. Směrnice EU 2019/2144 stanovuje, že všechny nové modely uvedené na trh po 6. červenci 2022 musí být vybaveny inteligentním asistentem rychlosti. Modely, které už uvedeny byly a dál se prodávají, musely tuto výbavu mít nejpozději 7. července 2024, píše web CNN Prima News. To samozřejmě cenu aut zvedá.
Inteligentní asistent rychlosti má sloužit jako účinný omezovač. Využívá totiž kombinaci dat z GPS a čtečky dopravních značek, a díky tomu se snaží odhadnout, jakou rychlostí se v daném místě jede. Čtečky dopravních značek však nejsou přesné. Existují totiž situace, kdy se objevují fantomové hodnoty nebo kdy systém přečte dopravní značku na zádi kamionu či na sjezdu z dálnice.
Asistent vám už mikrospánek nedovolí
Možná se vám stalo, že na vás za jízdy přišel mikro spánek a vyjeli jste ze svého jízdního pruhu. Tomu má zabránit asistent jízdních pruhů. Tento systém má hlídat, aby se řidič držel ve svém pruhu, a pokud se tak nestane, má tahatza volant a vracet auto za bílou čáru. Jak píše web AutoŽivě, i když jde o zvýšení bezpečnosti na silnicích, v určitých situacích může být na překážku. Například, když bude automobil projíždět v zúžení při opravě silnice.
Evropská komise zavedení nových asistentů považuje za největší věc od zavedení bezpečnostní pásů. Méně nadšení jsou řidiči, pro které to jsou mimo jiné i další výdaje. Další elektronika v autě znamená možné opravy, které stojí nemalé finance. Problém to také představuje pro ty, kteří si rádi pořizují jednoduchá a levná auta. Nařízení platí pro všechny automobilky, a tak se to nepříznivě projeví i na ceně nízkorozpočtových vozů, připomíná web AutoŽivě.