Evropská unie přichází neúnavně s dalšími nápady, jak zlepšit ovzduší a prospět ekologii.
Vzpomeňme třeba na to, jak země EU v roce 2019 formálně potvrdily novou směrnici, která zakazuje jednorázové plastové výrobky. Opatření se týkalo například brček, tyčinek na čištění uší, plastových příborů, polystyrenových obalů a dalších produktů z plastu, které lze nahradit jiným materiálem, jak psal web TN.
Další nápady
Víte od nás i to, že Evropský parlament schválil novou směrnici, podle které by se plastové sáčky měly využívat pouze pro balení potravin, kde je to nezbytné z hygienických či jiných důvodů. Například u syrového masa, ryb nebo mléčných výrobků. Igelitové tašky však mohou obchody prodávat dál. Směrnice má zakázat jen prodej tenkých plastových tašek o síle méně než 15 mikronů.
Nová legislativa také členským státům nařizuje do roku 2029 cíl sběru plastových lahví na 90 procent. Dalším zákazem, který Čechy doslova nadzvedl ze židlí bylo, když Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že v Česku se už nesmí prodávat pomazánkové máslo. Neobsahuje totiž dostatečné množství mléčného tuku, a proto ho nelze označovat jako máslo. Nový doporučený název je roztíratelný tuk.
Jen jedno auto na domácnost?
Evropská unie se také dlouhodobě snaží zlepšit klimatickou krizi. Začala třeba s tím, že od roku 2035 chce zakázat prodej aut se spalovacími motory. Dobrou zprávou je, že toto opatření se netýká ojetých vozů. Kam až EU zajde, aby svá předsevzetí ohledně snižování emisí naplnila? V dnešní době má téměř každá domácnost auto. Některé vlastní dokonce dvě až tři, podle počtu jejich členů. Co kdyby Unie omezila na jednu domácnost jen jeden vůz? Nad touto otázkou se zamyslel web AutoŽivě.
Existuje proto zásadní otázka, jestli by omezení počtu aut skutečně vedlo ke snížení emisí skleníkových plynů a zlepšení životního prostředí. Jak píše web AutoŽivě, odpověď je „ne“. Auta totiž mají na globální emise CO2 jen nepatrný vliv. Někteří odborníci tvrdí, že by bylo efektivnější zaměřit se na inovace v automobilovém průmyslu a podporovat vývoj ekologičtějších vozidel než omezovat osobní mobilitu. Jak to tedy bude doopravdy, to ukáže až čas.