Čas od času se může zdát, že EU testuje naši trpělivost, a teď tomu není jinak. Zdá se totiž, že by se někteří Češi mohli vrátit do autoškoly.
Již nedávno jsme na našem webu psali o tom, že určitá skupina českých řidičů se bude muset povinně vrátit zpět do autoškoly. Jak se zdá, k dané skupině se budou muset přidat i další řidiči. Může za to Evropská unie, která místo usnadnění našich životů přichází stále s novými opatřeními, které testují naši trpělivost. Jedním z opatření je plánované navýšení hmotnostního limitu pro vozidla řízená s řidičským průkazem skupiny B. Změna podle webu AutoŽivě reaguje na technologické pokroky, které jsou spojeny s hmotností některých automobilů.
Češi budou muset znovu do autoškoly
Co to znamená pro nás jako pro řidiče? Dosavadní pravidla pro skupinu B umožňují řídit vozidla do 3,5 tuny. Evropská komise nyní navrhuje zvýšit tento limit na 4,25 tuny. Člověk by si řekl, že jde o opravdu skvělý nápad. Přece jen by si kvůli obytnému vozu vážícímu 4 tuny nemusel dělat nový řidičský průkaz, když by řidičský průkaz skupiny B umožňoval řízení vozidla do 4,25 tuny místo původních 3,5 tun. No, jenže tak jednoduché to samozřejmě není.
Podle návrhu má být zavedena nová podskupina B+, která umožní řízení vozidel do 4,25 tuny. Pokud by řidiči toto oprávnění chtěli získat bez navštívení autoškoly, museli by mít základní oprávnění alespoň dva roky. Co ale ti, kteří mají řidičské oprávnění skupiny B méně než dva roky? Pak by to znamenalo, že pro zisk řidičského oprávnění B+ by museli znovu do autoškoly. Alespoň tak to zatím vypadá.
Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?
Některá pravidla, zákony a opatření se mohou často zdát zbytečná až dokonce absurdní. U tohoto nařízení tomu bohužel není jinak. Vždyť by místo zavedení nové skupiny bylo mnohem jednodušší přidat k řidičskému průkazu harmonizační kód, který by specifikoval oprávnění k řízení těžších vozidel. Ale ne, pravidla budou zřejmě nastavena úplně jinak, složitě.
Za předpokladu, že by bylo nutné absolvovat další řidičský výcvik, zavedení těchto pravidel by mohlo vést k větší administrativní zátěži. To by pak s sebou přinášelo zbytečné komplikace. A pokud by znovu absolvování výcviku bylo navíc placené, spousta řidičů by z toho rozhodně radost neměla. Zatím však není jasné, kdy a jak přesně budou změny zavedeny, a zda vůbec. Jde totiž pouze o návrh, na kterém se před jeho schválením bude muset pořádně zapracovat.