Elektromobily jsou v posledních měsících tématem, které budí vášně. Jedni jsou z nich nadšeni, jiní je úplně zatracují.
Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Nahradit je mají elektromobily. Česká vláda chtěla občany v nákupu těchto vozů podpořit a ti mohli podávat své žádosti o příspěvky na jejich pořízení. Víte od nás, že na nákup osobního elektromobilu mohli zájemci získat 200 000 korun, na nákup nákladního nebo vodíkového vozu pak až 300 000.
Provoz se úplně zastavil
Elektroauta mají také výjimku z placení poplatku za dálniční známku. Ne vždy se však vlastnictví takového vozu vyplatí. Pocítili to například lidé na Islandu. Ten totiž jako první stát na světě zavádí silniční daň pro elektromobily. Jako důvod tohoto opatření země uvedla pokles daně z pohonných hmot. Jak upozornil web AutoŽivě, tamní majitelé elektromobilů teď musí aktivně sledovat vzdálenost svých vozidel a pravidelně ji registrovat. Hořkou pachuť z vlastnictví elektromobilu pocítili také lidé v Americe.
Loňská zima tam totiž byla opravdu tuhá a dvouciferné minusové teploty pořádně otřásly vidinou spolehlivosti elektromobility. Mrazy tam tehdy totiž vyřadily z provozu auta na baterie a rychlonabíječky a narušily i představy o pohotovém nabíjení baterií. Odtahové služby tak měly pořádně žně, jak psal web iDnes. Zatímco záporné teploty znamenají pro majitele těchto aut provozní komplikace a snížený dojezd, záporné dvacítky už nabouraly celý koncept elektromobility.
Dá se „umírání“ baterie nějak zabránit?
Ve státech Idaho a Wyoming byl v loňské zimě dlouhodobý průměr mínus 16 stupňů Celsia. Dakota, Nebraska a Iowa hlásily záporné dvacítky. Ve Wisconsinu a Michiganu padly teploty 25 stupňů pod nulu a v Illinois dokonce padl rekord mínus 29 stupňů. To už jsou opravdu teploty, při kterých se elektromobil prostě nerozjede. Každý desátý americký elektromobil tak musel fungovat v teplotním rozmezí, na které není stavěný. Lidé se tak nedostali třeba na nákup nebo do práce.
Mráz totiž baterie v elektromobilech vybíjí více než dvakrát rychleji. Jejich schopnost generovat energii pomocí rekuperačního brzdění je omezena a proces nabíjení se výrazně zpomaluje, píše dále web. Na stránkách prodejce Audi bylo uvedeno několik osvědčených tipů z Norska. Patří k nim předehřívání vozu v době, kdy je ještě připojen k domácímu nabíjení, parkování přes noc v garáži nebo zahřívání baterie speciální bateriovou dekou. Bude tedy zajímavé, jak elektroauta prověří letošní zima.