Zákazníci nechtějí chodit na samoobslužné pokladny. Prý tím šetří práci personálu, dokonce by za to chtěli slevy

Někteří je mají rádi a preferují je, jiní je příliš v lásce nemají. Řeč je o samoobslužných pokladnách, které jsou v posledních měsících tématem číslo jedna.

i Zdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Se samoobslužnými pokladnami je to trochu složité. Jak už to tak bývá, pravidlo toho, že se nelze zavděčit všem, jednoduše funguje a fungovat bude vždy. Na jednu stranu jsou tyto pokladny velmi oblíbené. Lidé si mohou sami namarkovat své zboží a nemusí stát dlouhé fronty u pokladny, kde navíc může být samotné markování produktů i někdy pomalejší, než když si ho zákazník namarkuje sám. Jenže samozřejmě se najdou i zákazníci, kterým samoobslužné pokladny nevyhovují a odmítají je používat. Tím se i v nedávné době zabýval web Kupi.

Samoobslužné pokladny nevyhovují všem

Někteří zákazníci jsou toho názoru, že samoobslužné pokladny jsou pouze prostředkem, jak práci zaměstnance převést na samotného zákazníka. Kvůli tomu odmítají tyto pokladny používat a dokonce se i domáhají slevy. Tvrdí totiž, že když už si mají sami markovat zboží, přece by za to měli mít nějaké výhody, když samotným zaměstnancům tím ušetří práci. Na sociálních sítích se objevil i následující názor: „Pokud chce obchod ušetřit na personálu, měl by nám nabídnout nějakou kompenzaci.” Co si o tomto názoru myslí obchodní řetězce?

iZdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU / Creative Commons / CC-BY-SA
Zákazníci vyžadují na samoobslužných pokladnách slevy

Obchodní řetězce jako Lidl, Globus a Tesco se k otázce slev pro uživatele samoobslužných pokladen staví rezervovaně. Lidl například uvedl, že zavedení samoobslužných pokladen vychází z požadavků zákazníků, kteří preferují rychlý a bezhotovostní nákup bez nutnosti interakce s personálem. Asi nejdůležitější věc, kterou musíme připomenout, je fakt, že to, zda půjde člověk na samoobslužnou pokladnu, je přeci jeho rozhodnutí. Pokud na ni nechce jít, může zůstat u klasické pokladny.

Slevy pro zákazníky? Spíše ne

Každý supermarket se k názorům zákazníků staví jinak. Co se slev týká, Lidl o žádných ani nemluvil a tvrdí, že samoobslužné pokladny jsou pro ty, kteří chtějí platit kartou a vyhnout se interakci s personálem. Globus se ke slevám vyjádřil a ve svém prohlášení sdělil, že žádné slevy pro zákazníky využívající samoobslužné pokladny nechystá. Když už by měli zákazníci mít výhody, tak by měly být dostupné všem, nehledě na způsob placení.

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Žádné obchodní řetězce zatím slevy nechystají

Podobný přístup zastává Tesco, které se snaží propagovat své služby jako Scan&Shop, díky nimž mohou zákazníci skenovat zboží přímo během nákupu. Řetězec vidí největší přínos samoobslužných pokladen ve zrychlení platebního procesu a počítá s rostoucím zájmem o tento způsob nakupování. Ani Tesco však v současnosti neuvažuje o zavedení slev na samoobslužných pokladnách.

Co si o této problematice myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články