EU určila nové podmínky pro používání pneumatik na autě. Na tohle si teď musíme zvyknout všichni do jednoho

Pneumatiky na autě podléhají přísným pravidlům. Evropská unie teď přišla s dalším ekologickým nápadem.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Každý řidič dobře ví, že si musí před zimou na své auto obout také příslušné gumy. Jak Události247 psaly již dříve, obecně platí, že ty zimní jsou přizpůsobené pro ježdění při nízkých teplotách. Pokud teploměr ukáže pod 7 stupňů Celsia, na autě byste je už určitě mít měli.

Víte, jaký je rozdíl mezi letní a zimní gumou?

Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy tak, aby zlepšily trakci, ovladatelnost a brzdný účinek vozidla v náročných zimních podmínkách. Hlavní rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami spočívá v dezénu a směsi. Guma použitá v zimních pneumatikách zůstává měkká i při nízkých teplotách a rychleji se zahřívá. To ve velké míře zlepšuje přilnavost na sněhu a ledu.

Od letošního října hrozí mastná pokuta za používání některých zimních pneumatik. Výmluvy policii zajímat nebudou

iZdroj fotografie: William J Sisti/ Creative Commons / CC-BY-SA
Pneumatiky jsou důležitou součástí každého vozu

Hlubší dezén se pak postará o efektivnější odvádění vody, sněhu a bláta z běhounu. Pokud jste si mysleli, že o tom, jaké pneumatiky mají být na vašem voze víte všechno, asi jste na omylu. Tatím platí, že pneumatiky musí splňovat minimální hloubku dezénu 1,6 mm a jako nové vykazovat určité brzdné parametry. Už brzy by však mohlo být všechno úplně jinak. Reakce Událostí247 totiž našla nové evropské nařízení R117-04, které všechno mění.

Vše je zatím ve fázi plánování

Nová pravidla vyžadují, aby měly pneumatiky vysoký brzdný výkon po celou dobu své životnosti. Znamená to tedy, že nejen když jsou nové, ale i když už mají najeto několik tisíc kilometrů. Na stránkách výrobce Michelin redakce Událostí247 dohledala, že nové nařízení podle něj zaručuje zvýšenou bezpečnost, lepší respekt k životnímu prostředí a taky ochranu kupní síly motoristů. To znamená téměř 7 miliard eur, které by mohly každý rok řidiči ušetřit.

Nová povinná výbava: EU přichází s novým nařízením, od 1. ledna 2025 ji musí mít úplně každé auto

iZdroj fotografie: HopsonRoad (Stephen Flanders)/ Creative Commons / CC-BY-SA
Nové nařízení by mělo prodloužit životnost pneumatik

Podle studie Michelinu se 50 procent pneumatik odstraňuje před dosažením zbytkové hloubky 3 mm. V celosvětovém měřítku je tak každý rok předčasně vyhozeno 400 milionů pneumatik. Novým nařízením by se předešlo ekologickým dopadům, kdy hromady pneumatik končí na skládkách, nebo dokonce někde pohozené v lese. Kdy nové nařízení začne platit, je zatím ve hvězdách. Nejprve je totiž potřeba takové pneumatiky vůbec vyrobit. „Je to zase jen další nápad, který, než se zrealizuje, tak to potrvá, jako všechno,“ řekl k tomu Událostem247 pan Milan M. z Brna.

Po jak dlouhé době měníte pneumatiky na autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články