Kdo nezaplatí za vstup, ten si nenakoupí. Řetězec Aldi nastavuje nová pravidla, zákazníci z nich pochopitelně radost nemají

Platit za vstup do obchodu? Zní to bizarně, ale něco takového momentálně praktikuje jedna z prodejen Aldi v Londýně. Mohlo by něco takového fungovat u nás?

i Zdroj fotografie: Lars Plougmann / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Čas od času zkouší řetězce nové modely a strategie fungování, které se však ne vždy setkají zrovna s úspěchem a pochopením. Redakce Událostí247 o jednom z takových modelů nedávno psala. Lidl se začal snažit o to, aby dotlačil své zákazníky na samoobslužné pokladny. Jak? Tak, že zavřel ty klasické. Kontroverzní krok se téměř okamžitě setkal s nepochopením a podobnou zkušenost má i řetězec Aldi. Ten totiž začíná po svých zákaznících vyžadovat vstupné.

Poplatek za návštěvu řetězce

V Česku se momentálně nachází přes 1 700 velkých supermarketů a čeští zákazníci si už tak nějak zvykli na to, že ne vždy se s nimi zachází zrovna fér. Každý den musí čelit nadstandardním maržím, skrytým poplatkům nebo i zavádějícím akčním cenám. Aby toho nebylo málo, teď přichází další velmi kontroverzní novinka, o kterou se postaral supermarket Aldi v Londýně. Jak se redakce Událostí247 dočetla, ten totiž začal požadovat po svých zákaznících vstupné ve výši 300 Kč. To funguje jako jakási záloha, která zákazníkovi po nákupu bude vrácena.

Češi budou nově platit poplatek za to, že pobírají důchod. Budete muset odevzdat každý měsíc peníze i vy?

iZdroj fotografie: Depositphotos
Aldi zavedl vratné vstupné ve výši 300 Kč

Na první pohled jde o velmi logický krok – daná prodejna se totiž dlouhá léta potýká se zloději, a tak má vstupní poplatek zabránit jejich přítomnosti v obchodě. Jenže co klasičtí zákazníci, kteří si chtějí jen v klidu nakoupit? Těm se pochopitelně tento krok nelíbí a rozhodně nehodlají platit žádné vstupné. Nejde ani tak o peníze jako o obavy z toho, že systém jejich vracení bude zdlouhavý a nefunkční.

Tyto obavy jsou navíc oprávněné. Mnozí zákazníci si totiž stěžovali na to, že na vrácení zálohy museli čekat i desítky minut. Jiní zase tvrdili, že jim vstupní poplatek byl stržen hned několikrát. Lze tedy vidět, že samotný systém má spoustu chyb, na kterých se musí zapracovat.

Co kdyby

Teď si představte, že by něco takového bylo u nás. Jak byste reagovali? Zeptali jsme se našich čtenářů a jejich názory byly různorodé.

Brzy budeme platit za to, že i dýcháme. Ne, rozhodně se mi tento přístup nelíbí a nechci ho podporovat. Pokud by se něco takového objevilo i u nás, budu raději preferovat konkurenci, která funguje skvěle i bez podobného systému,“ řekl Událostem247 Jaroslav M. z Olomouce.

Asi by mi to nevadilo, koneckonců, pokud by mi nakonec tu zálohu hned po nákupu vrátili, nevidím v tom problém. Pokud tak chtějí bojovat proti zlodějům, dává mi to smysl. Vstupní poplatek mě v nakupování nijak neomezí, takže mi to je vlastně jedno,“ řekla Událostem247 Světlana P. z Pelhřimova.

České obchody jako ráj nechutností: Ve skladech se našly myši požírající potraviny. Zboží se zákazníkům prodávalo vesele dál

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Podobný systém by v Česku nejspíš nemohl fungovat

Na otázku, zda by mi podobný systém vadil, jsem se snažil odpovědět i já sám. Mně osobně takový poplatek nijak nevadí. Netvrdím, že po něm toužím a chtěl bych, aby byl zaveden i u nás, ale kdyby se tak skutečně stalo, přežil bych to. Koneckonců, kdyby byl tento systém zaveden v každém obchodě, nic jiného by nám ani nezbývalo.

Vzpomeňte si na takzvaný protikuřácký zákon č. 65/2017 Sb., který u nás začal platit v roce 2017. Spousta kuřáků si kdysi stěžovala na to, že jsou omezováni a nemohou kouřit v restauracích a hospodách. Dnes si na doby, kdy bylo kouření v těchto prostorách povolené, téměř nikdo nevzpomene. Zvykli jsme si, a stejně tak bychom si zvykli i na nový systém nakupování.

Zda bych takový systém u nás uvítal? Spíš ne. Každopádně každý obchod má svou vlastní cenovou politiku a může si účtovat poplatky tak, jak se mu zachce. Musí však počítat s tím, že právě ony mohou ovlivnit jeho fungování na trhu, protože se k němu někteří zákazníci otočí zády. Osobně si myslím, že takový obchod by u nás zkrachoval, ale kdo ví, možná se pletu.

Co si o tomto poplatku myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články