Na silnicích je potřeba nejen dodržovat dopravní předpisy, ale také mít v pořádku auto, ve kterém jedete.
Na Událostech247 jsme již dříve psali o tom, že například různé přídavky a dodatečné komponenty na autě mohou řidičům v některých případech způsobit nemalé potíže. Jedná se zejména o tuning, který může být problémem v případě vyplácení pojistky. Pořádně zavařit mohou řidičům i zdánlivě neškodné samolepky, které budou mít nalepené třeba na SPZ.
Cílem jsou bezpečnější silnice
Někteří řidiči si například přelepují znak Evropské unie, který je na každé české státní poznávací značce. Nalepují si na něj třeba samolepku se znakem Českého lva. Podle zákona je jakákoli úprava, zakrytí nebo třeba přelepení registrační značky zakázané. SPZ je oficiálně majetkem státu, který mají řidiči pouze zapůjčený. Zpozornět by však měli i majitelé aut s dieslovým motorem. Policie je totiž začne přísněji kontrolovat.
Centrum služeb pro silniční dopravu se od 1. července 2025 změní v Inspekci silniční dopravy (INSID), jak Události247 zjistily z tiskové zprávy centra. Znamenat to bude důslednější kontroly nebezpečných kamionů, větší pravomoci pro inspekční týmy, a především posílení bezpečnosti na silnicích a dálnicích. Jak redakce Událostí247 dále vyčetla z materiálu Ministerstva dopravy, kontrolovat se budou povinné přestávky řidičů kamionů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních aut a manipulace s tachografy.
Podobné kontroly už fungují i v jiných zemích
Kontroloři INSID nebudou jen stát na místě, ale dostanou auta vybavená majáky, díky kterým budou moci vytipované vozidlo navést na odstavnou plochu a zahájí kontrolu. Navíc stoupne počet jednotek z 21 na 22, aby bylo pokryto celé území České republiky. Pokud inspektoři zjistí závady, budou mít pravomoc vybírat kauce, zabavit SPZ nebo rovnou doklady a také ukládat pokuty na místě. Kontroly se budou týkat také zahraničních řidičů.
Dvě vozidla budou vybavená stejně jako plnohodnotná stanice technické kontroly (STK). Technici tedy provedou prohlídku přímo na místě. Další dva vozy budou mít měřáky emisí. O úplnou novinku nejde. Například v Polsku, Německu a v dalších evropských státech podobné instituce mají a jak uvedl ministr dopravy Martin Kupka, osvědčily se. „Já myslím, že je to dobrý nápad. Kolik člověk vidí nehod kamionů, kdy je řidič unavený?“ řekl k tomu Událostem247 pan Marek B. z Hodonína.
Co si o tom všem myslíte vy?


