Nový způsob vážení ovoce a zeleniny v Lidlu. Lidem se to vůbec nelíbí. „Není to fér,“ stěžují si
Lidl se snaží bojovat proti nadměrnému užívání plastů, zákazníky však tak trochu tlačí k tomu, aby používali jejich speciální ekologické sáčky.

Obsah článku
V posledních týdnech se mohou zákazníci oblíbených supermarketů potýkat s menším problémem při vážení ovoce a zeleniny. Konkrétně pak v případech, kdy ovoce nebo zeleninu umisťují do mikrotenových sáčků. Například Lidl začal svým zákazníkům určovat, aby ovoce a zeleninu vážili výhradně v sáčcích, které prodává ve svém obchodě. Proč toto pravidlo musí spotřebitelé dodržovat a čeho chce Lidl docílit?
Nová pravidla EU
Evropská unie přistoupila už v roce 2024 k novým pravidlům, která mají výrazně snížit spotřebu plastů. V rámci těchto pravidel by mělo dojít ke snížení výroby jednorázových plastových obalů. Podle nových pravidel by měly v Evropě zmizet do roku 2030 malé kosmetické a toaletní výrobky na jedno použití, stejně tak i malé omáčky, smetany do kávy či cukříky v plastových obalech. Ze supermarketů by pak měly zmizet i plastové vaničky na ovoce a zeleninu.

Ačkoliv tato pravidla ještě nebyla zavedena, supermarkety v Česku zavádějí vlastní omezení, která mají snížit spotřebu plastů, a tím i jejich negativní dopad na životní prostředí. Největších změn se pak spotřebitelé dočkají při nákupu pečiva, ovoce a zeleniny. Ze supermarketů mizí igelitové tašky, stejně tak i mikrotenové sáčky. Ty jsou nahrazovány papírovými sáčky – přesně těmi, se kterými se setkáváme při nákupu pečiva.
V Itálii boj proti mikrotenovým sáčkům vyhlásili už před lety, opatření jsou tam ale rozdílná. Místo jejich odstranění přistoupily italské řetězce k jejich zpoplatnění, stejně tak učinily i řetězce v Chorvatsku. Důvod je jednoduchý – spotřeba sáčků je v supermarketech nadměrná a jejich zpoplatnění má zákazníky naučit, aby s nimi neplýtvali. Spousta zákazníků totiž do sáčku dává i jediné jablko nebo jediný banán.
Jak to funguje u nás
V Česku přibývá v řetězcích ekologických alternativ a například Lidl nabízí své vlastní sáčky na ovoce a zeleninu za 19,90 Kč. Větší verze, která je určena na pečivo, pak stojí 29,90 Kč. Jenže Lidl zároveň zavádí i pravidla pro používání vlastních látkových či síťovaných sáčků. Ve svých prodejnách nedávno začal zákazníky vyzývat k tomu, aby pro vážení zboží využívali výhradně sáčky zakoupené přímo v jeho prodejnách.

„Pokud si přinesete vlastní sáček, odečteme paušálních 8 gramů,“ upozorňuje Lidl. Když někdo použije při vážení vlastní sáček z domova, který váží více, pochopitelně pak i více zaplatí za vážené zboží. A jak se na výše zmíněné změny dívají zákazníci? Redakce Událostí247 se některých z nich zeptala:
Petr D., 27 let, Praha: „Moc tomu pravidlu popravdě nerozumím. Chtějí po nás, abychom používali ekologické alternativy, ale když si do obchodu doneseme vlastní sáček, je to špatně. Mám své, které jsme kupovali před pár měsíci, tak proč bych si měl pořizovat další výhradně od řetězce, ve kterém nakupuji?“
Jana K., 41 let, Brno: „Pracuji jako pokladní a sáčky by se za mě měly zpoplatnit, stejně jako v jiných zemích. Zákazníci je používají nadměrně, kolikrát i kvůli jedinému kusu ovoce. Přijde mi to jako zbytečné plýtvání.“
Karel P., 52 let, Pelhřimov: „Těžko mohu respektovat nařízení obchodů, ve kterých se okurky prodávají v plastovém obalu, kde je hroznové víno v plastové vaničce a kde i petrželovou nať nekoupíte v jiné podobě než ve velkém plastovém obalu.“