Kupujete si ovoce v síťkách? Nejspíš jste také naletěli na tento málo známý trik obchodníků
Pokud nakupujete ovoce v síťce, pak byste si měli dávat pozor na tento marketingový trik. Ovoce nebude tak kvalitní a ještě kvůli tomu přijdete zbytečně o peníze.
Blíží se nám zima, což je jedno z nejoblíbenějších období na nákup citrusů. Spousta z nás si domů kupuje mandarinky, mnozí pak i pomeranče a citrony, abychom podpořili imunitu a dodali tělu vitamíny, které mu přes zimu tak moc chybí. Všimli jste si ale při nákupu citrusů toho, že síťka, ve které se nacházejí, má stejnou barvu jako ony citrusy samotné? Oranžová síťka pro pomeranče a mandarinky, žlutá zase pro citrony. Pravděpodobně by vás to nenapadlo, ale jde o velmi chytrý marketingový tah.
Obchodní řetězce a jejich marketingový trik s citrusy
To, že je síťka stejné barvy jako citrusy, které se v ní nacházejí, jsme si již řekli. Přemýšleli jste ale nad tím, proč tomu tak vlastně je? Jak redakce Událostí247 zjistila, jde o marketingový trik, díky kterému pak ovoce vypadá čerstvěji a zraleji, než ve skutečnosti je. Podle odborníků z portálu IFL Science totiž plody uložené v síťkách stejného odstínu působí výrazněji a šťavnatěji. Mozek člověka reaguje na optický klam – barva obalu zvýrazní tón samotného ovoce a vytvoří iluzi dokonalé zralosti.
Psycholog Karl R. Gegenfurtner z německé univerzity tento jev nazývá iluzí konfet a popisuje ho na vlastním zážitku. „Každou sobotu si na místním trhu kupuji pomerančovou šťávu od své oblíbené prodavačky ovoce Helgy. Nedávno neměla žádné pěkné zralé pomeranče, a tak jsem se zastavil v supermarketu. Zdálo se mi, že tam je spousta zralých pomerančů, a tak jsem si jich samozřejmě koupil spoustu, šikovně zabalených do oranžové síťky. Když jsem je doma pak ze síťky vyndaval, stal se zázrak – barva každého pomeranče se proměnila v propastný odstín zelené.“
Není pomeranč jako pomeranč
Iluze konfet jasně dokazuje, že ovoce v síťce nemusí být ve skutečnosti tak zralé a šťavnaté, jak se na první pohled může zdát. To, že si ho pak koupíte a zjistíte, že není tak kvalitní, jak se zdálo, však není jediným problémem. Například za pomeranče v síťce totiž ve spoustě supermarketech zaplatíte mnohem více, než kdybyste si koupili pomeranče volné. Důkazem toho je například aktuální nabídka řetězce Billa.
Billa momentálně nabízí jeden kilogram pomerančů za 32,90 Kč – to jsou přibližně čtyři pomeranče. Za jeden kilogram pomerančů v síťce byste ale zaplatili výrazně více, konkrétně pak 54,90 Kč. Při nákupu pěti kilogramů byste pak pocítili výrazný rozdíl, který by dosahoval 110 Kč. Až tedy příště budete nakupovat citrusy v síťce, myslete na to, že zdání může klamat. Při nákupu ovoce a zeleniny se proto vyplatí nenechat se zmást obalem či barvou síťky a raději si zboží důkladně prohlédnout. Marketing je chytrý, vy ale můžete být chytřejší a díky tomu ušetřit.





