V minulosti byli pro řadu řidičů postrachem silnic cyklisté. V poslední době ale nelibost motoristů přebírají lidé na elektrokoloběžkách.
Web Garáž píše, že uživatelé koloběžek na elektrický pohon neváhají jezdit po chodnících ani po silnici, aniž by respektovali pravidla. Přitom nejde o žádná pomalá vozítka. Běžně elektrokoloběžky dosahují rychlosti až 25 kilometrů v hodině. Výjimkou nejsou ani stroje, které se mohou pohybovat rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Lidé je proto využívají nejen ve městech, ale také při přejezdu mezi jednotlivými vesnicemi či městy.
Zákon je řadí na úroveň jízdních kol
Proto také musí respektovat pravidla. Stroje, které mají vyšší výkon než jeden kW a maximální rychlost nad 25 kilometrů v hodině, jsou dokonce zákonem považovány za motorová vozidla. „Mluví se o nich zpravidla jako o motocyklech, a v takovém případě je nezbytné mít platné řidičské oprávnění, což v případě motocyklu bude minimálně skupina AM, dále mít ochrannou přilbu, povinnou výbavu, sjednané povinné ručení,“ uvedl pro web Garáž právník Jiří Čermák. Povinné ručení by mělo v budoucnu platit i pro další majitelé elektrokoloběžek.
Konkrétně pro stroje, které překračují rychlost 25 kilometrů za hodinu, či těch, které váží více než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu, píše web Garáž. Jak Události247 informovaly v dubnu, nově to bude zaváděno kvůli směrnici Evropské unie, která má být zakotvena do legislativy jednotlivých členských států nejpozději v lednu 2024. Koloběžky na elektrický pohon by měly spadat do stejné kategorie jako mopedy. Proto se bude částka za povinné ručení na rok pohybovat kolem 800 korun za rok.
Povinné ručení jako ochrana pro poškozené při nehodě
„Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ uvedl pro server Deník ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, podle kterého bylo jen otázkou času, kdy k podobné regulaci dojde. Díky novince bude snadnější řešit nehody, při kterých bude způsobena nejen škoda materiální, ale také bude poškozeno zdraví. Je to nevyhnutelné, protože provozovatelé elektrokoloběžek způsobují mnoho nehod. „K úrazům na elektrokoloběžkách vyjíždíme stále častěji, ať už po městě, nebo v přírodě,“ uvedl pro Garáž záchranář Michael Georgiev.
Počet lidí, kteří využívají elektrokoloběžky se rapidně zvyšuje. Podle výzkumu České asociace pojišťoven používá kolo či koloběžku několikrát do měsíce 37 procent Čechů, uvádí web Garáž. Mnoho z nich, kteří používají koloběžky na elektrický pohon přitom nedodržují základní pravidla. Jak Události247 psaly loni v červnu, mnoho uživatelů nemá helmu či dokonce požije před jízdou alkoholický nápoj, kvůli čemuž roste počet nehod. I proto v budoucnu není vyloučeno, že budou muset mít silné elektrokoloběžky také SPZ.