Češi rádi nakupují ve výprodejích. Ať už se to týká oblečení, jídla, nebo nábytku. Obchodní řetězce se navíc s těmito výhodnými nabídkami doslova předhánějí.
I když je všechno čím dál dražší, někteří lidé i přesto vyhazují do koše nesnězené jídlo. Podle Organizace pro zemědělství a výživu se každý rok na světě vyhodí až jedna třetina vyprodukovaných potravin, což je asi 1,3 miliardy tun. Na jednoho Evropana připadá přibližně 96 až 115 kilogramů vyhozeného jídla ročně, jak jsme upozornili na Událostech247.
Projekty proti plýtvání jídlem trvají už několik let
Obchodní řetězce se snaží pomoci lidem ušetřit a zabránit zbytečnému plýtvání jídlem. Mezi prvními přišel s nápadem, jak ušetřit lidem peníze a současně neplýtvat potravinami, v roce 2022 Lidl. Tříkilové bedýnky s ovocem a zeleninou prodával v rámci projektu S Lidlem šetři jídlem, za 25 korun. Jak jsme na Událostech247 informovali, o tuto nabídku byl obrovský zájem a za rok se v Lidlu prodalo asi 1 600 000 tříkilových bedýnek s ovocem a zeleninou.
Do projektu Nesnězeno se zapojil také obchodní řetězec Penny. Zákazníci si prostřednictvím aplikace mohli najít prodejnu Penny, kde koupili za 79 korun připravený balíček. Ten obsahoval ovoce, zeleninu, pečivo nebo chlazené zboží, kterému ten den končí trvanlivost. Hodnota zboží byla minimálně 160 korun a zákazník tak dostal na zakoupené produkty slevu 50 a více procent. „Párkrát jsem nabídku takového zboží vyzkoušela a i když jsem něco musela vyhodit, pořád se to vyplatilo,“ popsala Událostem247 paní Jarka.
Nakupuji takto, říká zákaznice
Do projektu šetření potravin se zapojila také společnost Billa. Ta rozšiřuje svůj projekt „Nejsme k zahození“ o novou nabídku tříkilových tašek s ovocem a zeleninou za 49 korun. Píše o tom web Kupi. V taškách jsou potraviny, které by jinak byly vyřazeny jako odpad. Každá obsahuje minimálně čtyři druhy ovoce nebo zeleniny. Váží 3 až 3,5 kilogramu a stojí pouhých 49 korun. Tento krok má za cíl snížit množství potravinového odpadu.
Ve svém projektu šetření pokračuje i Penny a v akci „Neplýtváme s Penny“ zákazníkům nabízí poloviční slevy na potraviny, které se blíží ke konci své trvanlivosti. Tato iniciativa rozšiřuje již úspěšnou spolupráci s platformou Nesnězeno, jejímž prostřednictvím si zákazníci mohou rezervovat výhodné balíčky ve 200 obchodech Penny. „Znám to a pokud má člověk štěstí, koupí takto spoustu jídla, které by mu jindy třeba přišlo moc drahé,“ popisuje Událostem247 paní Helena.