Billa ruší cenovky ve svých obchodech. Zákaznici absolutně nechápou. Jak se asi dozvíme, kolik zaplatíme?

Některé české prodejny se snaží šetřit nejen jídlem. Myslí také na životní prostředí, a proto ruší věci, na které byli zákazníci léta zvyklí.

i Zdroj fotografie: IgorCalzone1 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Víte od nás, že snahy o ekologičtější způsob fungování a šetrný přístup k životnímu prostředí se propisují do všech oblastí života. Výjimkou nejsou ani obchodní řetězce, kde je mimo jiné problémem velké množství vyprodukovaného odpadu. Také proto Evropský parlament schválil nařízení, které výrazně omezuje používání slabých plastových sáčků a tašek.

Jde především o úspory

Zákazníci si také musí v některých prodejnách zvykat na elektronické cenovky v regálech se zbožím. Nahrazují ty původní, papírové. Nedávno je zavedl také obchodní řetězec Billa. Jak píše web CNN Prima News, ročně tím prý Billa zachrání více než 700 stromů a ušetří tisíce hodin zaměstnancům. V roce 2024 nainstalovala Billa digitální cenovky na téměř třech stovkách prodejen. Úspora papíru je opravdu obrovská.

Stát zruší účtenky ve všech obchodech. Lidé jsou rozzuřeni, jak se asi dozvíme, že nás prodavačky neošidily?

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
Obchody postupně nahrazují papírové cenovky za ty digitální

Na jedné prodejně totiž řetězec na papírové cenovky spotřeboval každý rok přibližně 215 000 archů papíru o velikosti A4. To dělalo na prodejnách ročně dohromady 60 milionů papírů A4. Pokud se k tomu připočte ještě spotřeba toneru do tiskáren nebo lepidla, zavedení digitálních cenovek tak výrazně snižuje dopad činnosti na životní prostředí. Podle mluvčí Billy Dany Bratánkové je to jen v případě papíru ročně 743 stromů.

Zákazník často rozdíl ani nepozná

Další výhodou těchto elektronických cenovek je velká úspora času zaměstnanců. Jak uvedl server TN, jedním kliknutím je díky tomu totiž možné změnit najednou cenu u jednotlivého zboží ve všech obchodech. Zákazník tak má navíc jistotu, že cena na cenovce u produktu mu bude vždy účtována také na pokladně. Předejde se tak případným sporům při chybách v rámci přeceňování.

Bez zkontrolování účtenky přijdou zákazníci zkrátka: Obchody klidně naúčtují položky, které nebyly v košíku. Velké řetězce nejsou z obliga

iZdroj fotografie: Policie ČR
Někteří zákazníci si na uvedenou změnu stále zvykají

Někteří zákazníci se děsí, jak tedy poznají ceny zboží, které chtějí koupit. Tyto cenovky však mohou být od těch klasických téměř k nerozeznání a lidé si tak často rozdílu ani nevšimnou. Jako první je zavedla do Česka společnost Kaufland už v roce 2018. Fungují také v řetězcích Albert, Lidl nebo Penny. „Je fakt, že jsem se nedávno zahleděla v Lidlu na cenovku, protože mi přišla taková jasná. No, byla elektronická,“ řekla Událostem247 paní Mirka z Brna.

Co si o těchto nových cenovkách myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články