Elektromobilita je v Evropě velmi diskutovaným tématem, a to zvlášť v posledních měsících. Zdá se totiž, že zájem o elektromobily pomalu klesá.
Státní dotace na podporu elektromobility se často prezentují jako krok vstříc ekologičtější budoucnosti. Realita však ukazuje, že tyto subvence přinášejí řadu problémů, zejména pokud jsou náhle ukončeny. V Evropě patří přechod na elektromobily k nejdiskutovanějším tématům současnosti. Příkladem je Německo, kde po skončení státních dotací došlo k prudkému poklesu prodejů. Dotace chtějí přitom ukončit i další evropské státy, informoval o tom web AutoŽivě.
Elektromobily zažívají úpadek
Automobilka Volkswagen, která plánovala masovou výrobu svých elektrických modelů, teď čelí nečekaným komplikacím – vozy se nedaří prodávat a skladují se na obřích plochách, například u Essenu. To vede nejen k propouštění, ale i k uzavírání továren, což se dotýká také dodavatelů v České republice. Problémy zažívá i Norsko. Přestože dlouho platilo za vzor v oblasti elektromobility, i zde se ukazuje, že ne vše jde podle plánu.
Země, která v roce 2022 dosáhla 80% podílu elektrických vozů mezi novými registracemi, nyní zažívá výrazný pokles zájmu. Důvodem jsou především ekonomické faktory – norská vláda vrátila 25% DPH na vozidla, která překračují hranici 500 000 norských korun (zhruba jeden milion korun českých). Luxusní elektromobily tak přestaly být finančně atraktivní i pro bohaté obyvatele Norska.
„Podpora elektromobilů má nyní smysl spíše u levnějších modelů. Pokud si někdo pořizuje prémiový vůz, je správné, aby přispěl i do státního rozpočtu,“ uvedl dříve pro média norský ministr financí Trygve Slagsvold Vedum.
Státní podpora má své limity
Hromadný přechod na elektromobily přináší ještě jeden zásadní problém: výpadky příjmů z daní na paliva. Ve Spojeném království, kde tvoří elektromobily přibližně 15 % trhu, už odborníci upozorňují na nutnost změny systému zdanění. „Pokud nezměníme pravidla, jakým způsobem financujeme dopravu, dojde k dalšímu tlaku na veřejné finance,“ varuje ekonom Jonny Marshall.
Jak ukazují zkušenosti z Evropy, státní podpora elektromobility v jakékoli formě – ať už přímé dotace, nebo daňové úlevy – má své limity a nevyhnutelně přináší komplikace. Drahé elektrické vozy nepřinášejí takový užitek, jak se původně očekávalo, a budování potřebné infrastruktury zaostává. Pro českou vládu by měla být situace v Německu či Norsku varováním.