Nařízení a opatření Evropské unie jsou často zcela odtržené od reality každodenních starostí občanů jednotlivých členských států.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Opustíme v blízké budoucnosti pohodlí svých automobilů a budeme se mačkat ve veřejné dopravě? Jakkoliv neuvěřitelně to pro mnohé může znít, budoucnost nám může přinést ledacos. Evropská unie je dlouhodobě v boji proti klimatické krizi vskutku rázná a lidé se jejími rozhodnutími musí přizpůsobovat. Například takový Green Deal je toho krásným příkladem.
Auta se spalovacími motory jenom na syntetická paliva
Ačkoliv se Green Deal jeví na první pohled jako smysluplný, a ještě k tomu navíc z původních požadavků na kompletní odstranění z provozu a konce výroby aut se spalovacími motory EU ustoupila, přesto je pro mnoho řidičů přítěží. O plánech EU se spalovacími auty jsme psali na Událostech247 už několikrát, proto jenom ve zkratce – po roce 2035 budou moci být stále vyráběna auta se spalovacími motory. Má to ale háček, budou muset jezdit na syntetická paliva.
Jejich cena je přitom momentálně vysloveně astronomická. Kvůli nákladné výrobě se momentálně cena za litr pohybuje za téměř 200 Kč za litr. Ačkoliv výrobci těchto paliv uvádí, že v budoucnu zajisté zlevní, 100% to není. To ale není vše. Peněženkám lidí nepomůže ani to, že se automobilky budou muset na výrobu aut se spalovacími motory, které budou moci tankovat pouze syntetická paliva, připravit a vše zrealizovat.
Ve výsledku to pro automobilové giganty budou velké investice do vývoje, inovací a následné realizace nových palivových čerpadel, motorů a celkově typů aut. To dozajista výrobci nezapomenou zohlednit v cenách automobilů. Auta se spalovacími motory by tak v budoucnu mohla být, minimálně zpočátku, pro vybrané skupiny, které si budou moci nákup takového vozu dovolit. Nehledě na to, že už teď je nákup nového automobilu pro mnohé skupiny Čechů pouze vzdáleným snem.
Ceny aut a paliv jako hlavní strašák
Zda se tak dočkáme přímo omezení počtu aut na domácnost, jak se v poslední době hojně diskutuje, zatím není jasné. Nepřímo by to ale mohl ovlivnit samotný Green Deal. Pokud si totiž bude chtít například mladá rodina koupit auto, stane se to pro ní, nejen kvůli stávající ceně syntetických paliv, ale i kvůli pravděpodobné ceně budoucích aut se spalovacími motory, téměř nemožné. Omezit počet aut na domácnost se tak přeci jenom možná unii takto nepřímo podaří a domácnosti se tak zřejmě budou muset uchýlit k veřejné dopravě v podobě autobusů a tramvají.
Jak jsme se už několikrát mohli v minulosti přesvědčit, unijní úředníci a politici jsou často odtrženi od reality a od každodenních starostí občanů jednotlivých zemí. Smutné ovšem je, že vzhledem k tomu, jak malou část světa EU představuje, nebudou mít zřejmě její opatření tak velký vliv na celosvětovou klimatickou krizi, jakou si unie slibuje. Uvidíme ovšem, co vše nám budoucnost s Evropskou unií přinese.
Zdroj: Autorský komentář Martina Dvořáka, Události247, AutoŽivě