Vláda hledá úspory všude, kde se dá. Škrty se tak dotknou i řidičů, kteří však rozhodně nebudou z novinek nadšení.
Balíček úsporných opatření, který česká vláda představila letos na jaře, se dotkne prakticky všech oblastí života. Šetřit bude ve své agendě každé ministerstvo, a tak se změny nevyhnou ani dopravě. Na řidiče čeká hned několik nepříjemných novinek. Jak Události247 psaly, příští rok skokově vzrostou ceny dálničních známek. Kromě toho si ministr dopravy Martin Kupka pro Čechy připravil ještě další změny, které řidiče rozhodně nepotěší.
Čeští podnikatelé zapláčou
Vláda se rozhodla, že bude lidem mluvit i do toho, jaké automobily si pořizují. Omezit plánuje daňové uznatelnosti při nákupu automobilů pro účely podnikání. Zatímco dosud si takto mohli podnikatelé odepisovat daně z jakýchkoli firemních aut, nově tuto daňovou výhodu budou moci využívat pouze na první dva miliony z hodnoty auta. Pokud tedy bude vůz dražší, má jeho majitel při odpisu daně smůlu. Čechům tak vláda chce, v nadsázce řečeno, omezit ježdění auty, nebo alespoň těmi drahými.
Sami ministři si přitom za peníze vybrané z daní jezdí několika luxusními auty. Jak píše web iDnes, většina ministrů bez ochranky má k dispozici dva služební vozy. Například ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš pak ale využívá hned čtyři luxusní automobily, z nichž jeden slouží pro jeho osobní účely, dva má na cesty a poslední je rezervní.
Firmy daňové úlevy zneužívaly
Vláda svůj návrh zdůvodňuje tím, že podnikatelé si mnohdy odepisovali daně i z jiných než jen čistě pracovních aut. „Motiv k této změně je jasný – vznikaly často situace, kdy si podnikatelé pořizovali luxusní vozy k soukromému užívání, čímž se ovšem vytrácí původní záměr daňového zvýhodnění nákupu automobilů takzvaně na firmu,“ citovali ostatní české weby vládní materiály týkající se návrhu.
Připravovaný návrh na zavedení daně z luxusních vozidel přitom vyvolává bouřlivé diskuze. Hlavním důvodem je, že tato daň by mohla zasáhnout řadu firem, které využívají drahé automobily pro obchodní či reprezentační účely. Mnoho z nich pak používá luxusní auta také třeba jako výhodu pro své zaměstnance. To vše nyní skončí anebo se firmám přinejmenším výrazně prodraží.