Ministerstvo dopravy nedávno oznámilo, jaká bude cena dálničních známek v roce 2025. Tato částka žádného řidiče nepotěší.
Ministerstvo dopravy oznámilo další zdražení dálničních poplatků, a to o částky, které překračují původní sliby. Tento krok znovu zvyšuje finanční zátěž pro řidiče a vyvolává otázky, kam skutečně míří peníze vybrané za dálniční známky. Cena dálničních známek pro rok 2025 pravděpodobně naštve spoustu řidičů. Jde o velké zdražení a někteří si budou muset sáhnout hluboko do kapsy. Podle webu AutoŽivě se přitom cena dálničních známek bude v budoucnu jen a jen navyšovat.
Historie dálničních známek
První dálniční známky byly zavedeny v roce 1995 a tehdy měly podobu papírových nálepek na čelní sklo. Cena roční známky byla tehdy stanovena na 400 Kč. Od té doby se částka postupně zvyšovala – v roce 1998 na 800 Kč, v roce 2008 na 1 000 Kč a o dva roky později na 1 200 Kč. Významný skok nastal v roce 2023, kdy se cena zvýšila na 1 500 Kč, a od letošního roku je částka již 2 300 Kč.
Pro příští rok měly dálniční poplatky vzrůst pouze o inflaci, což by znamenalo zvýšení na 2 400 Kč za roční známku. Nové oznámení však přineslo nemilé překvapení – cena bude 2 440 Kč, tedy o 40 Kč více, než bylo původně slíbeno. Zdražení se týká také měsíčních a krátkodobých známek:
- Měsíční poplatek vzroste z 430 Kč na 460 Kč.
- Desetidenní z 270 Kč na 290 Kč.
- Jednodenní z 200 Kč na 210 Kč.
Malé zdražení, velké dopady
Přestože 40 Kč na jedné roční známce nemusí působit dramaticky, při celkovém počtu prodaných známek jde o desítky milionů korun. Jen za roční známky se tato částka odhaduje na 48 milionů Kč. Tyto peníze mají podle ministra dopravy směřovat na opravy a rozvoj dálniční sítě. Jenže přes opakované sliby o investicích do dálnic zůstává řada úseků v neuspokojivém stavu. Otázkou tedy zůstává, kam vlastně všechny ty peníze jdou.
Zákon stanovuje, že dálniční poplatky budou zvyšovány každoročně v závislosti na inflaci. Pokud nedojde ke změně legislativy, mohou motoristé očekávat další navyšování cen. To znovu otevírá otázku, zda současný systém financování dálniční infrastruktury není třeba přehodnotit.