Možná o tom ani nevíte, ale i zastavení na semaforu má sví určitá pravidla. Za jejich porušení pak hrozí vysoká pokuta.
Známe to všichni. Už naskakuje oranžová, ale říkáme si, že to ještě projedeme. O tom, že řidiči často riskují a do křižovatek vjíždí až ve chvíli, kdy už na semaforu svítí oranžová jsme psali už dříve. Někteří mají za to, že jízda na oranžovou je oproti jízdě na červenou v pořádku. Není tomu ale tak. Pravidla silničního provozu totiž staví jízdu na červenou i na oranžovou na stejnou úroveň.
Pozor na to, kde na křižovatce zastavíte
Pokud jezdíte kromě auta i na motorce, možná by vás vůbec nenapadlo, že je důležité, jak na semaforu zastavíte. Když auta čekají na semaforu, většina motorkářů je objede dopředu a ve spoustě případů zastaví před prvním stojícím vozem, a to ve vyhrazeném místě pro cyklisty. Většina řidičů motorek však nemá ani tušení, že je toto jejich jednání protizákonné a tím pádem jim za to hrozí ne zrovna malé pokuty. Předsunuté stopčáře se velmi často říká cyklistický box.
Je to speciální místo na světelných křižovatkách, které je určené pouze pro cyklisty. Tento box bývá většinou těsně před semaforem, má tvar obdélníku a uprostřed je namalován symbol jízdního kola. Motorkáři ovšem toto vyhrazené místo často nerespektují a při čekání na zelenou na něm zastavují. Prostor je pro cyklisty vyhrazen z toho důvodu, že na semaforu stojí vepředu a řidiči je tím pádem dobře vidí a vyhnou se jim.
Povinnosti mají i cyklisté
Pokud se stane, že řidič auta nebo motorky do místa vyhrazeného pro cyklisty vjede, musí počítat s následnou pokutou. Pokud v tomto prostoru totiž zastaví, dopouští se přestupku podle ustanovení § 125c odst. 1 (zákona č. 361 Sb., spočívajícího v porušení ust. § 4 písm. c). Jak píše web Zákony pro lidi, tito řidiči se neřídí dopravním značením a za to jim hrozí pokuta na místě až 1 500 korun a ve správním řízení dokonce 2 000 až 5 000 korun. Své povinnosti mají však také samotní cyklisté.
Jak upozornila policie na svém webu, musí umět správně jezdit na kole, tedy udržet rovnováhu, zvládat jízdu i v obtížných podmínkách a ovládat pravidla silničního provozu. Kromě nedodržování některých předpisů cyklisté porušují nejvíce pravidla na pozemních komunikacích v těchto oblastech: nerespektování dopravních značek a ignorování světelné signalizace, jízda za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení a nedostatečné technické vybavení.