Nejen řidičům, ale i chodcům hrozí za porušení dopravních předpisů nemalé finanční saknce.
V Česku obvykle na silnicích policisté pokutují především řidiče. Finanční sankce však hrozí i ostatním účastníkům provozu, ať už cyklistům či třeba chodcům. Ačkoli mnozí by drobné přestupky, kterých se dopouští přešli, policii už s nimi někdy dochází trpělivost a neváhají jim proto udělit peněžitý trest. Za jediný přestupek přitom může chodci hrozit pokuta až 2500 korun. Důvodem může být například zapříčinění dopravní nehody.
I chodec může zavinit nehodu
V naprosté většině případů jsou viníky dopravních nehod řidiči. Někdy je tomu ale jinak. Kromě zvěře, která například loni způsobila skoro 15 tisíc z celkového počtu 98 460 dopravních nehod jsou to mnohdy právě i chodci a cyklisté. „Za 3 161 kolizemi pak mohli cyklisté (mj. 69 % usmrcených kolařů nemělo přilbu!), zatímco 974 z nich měli na svědomí chodci,“ popisuje loňskou statistiku web Garáž.
Není se tak čemu divit, že policisté dbají na to, aby i chodci dodržovali všechna pravidla. Pokud tedy policisté vyhodnotí, že za nehodu skutečně může chodec, hrozí mu pokuta až 2 tisíce korun. A pakliže by se věc řešila ve správním řízení, může se sankce vyšplhat až na 2500 korun, píše web Autosalon.
Za co konkrétně pokuta hrozí?
Řada pravidel se týká přecházení silnice. Lidé by tak vždy měli chodit po přechodu, nadchodu či podchodu pro chodce, pokud je od nich ve vzdálenosti do 50 metrů. Jakmile pak už do vozovky vstoupí, měli by ji přejít co nejrychleji a zbytečně se při tom nezastavovat, píše web iDnes. Kromě toho „chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy“, cituje zákon web iDnes.
Jak navíc dříve informovaly Události247, sankce mohou hrozit i za to, že lidé nebudou při chůzi ve tmě dobře vidět. Konkrétně jim za nedodržení pravidla přikazujícího nosit mimo obec reflexní prvky hrozí pokuta až 2 tisíce korun, ve správním řízení dokonce 2500 korun, dodává server Deník. Důvod tohoto nařízení je přitom zřejmý. Chodci patří spolu s cyklisty k nejzranitelnějším účastníkům provozu a je proto důležité, „aby cyklisté i chodci byli mimo jiné v provozu řádně vidět“, dodává web Policie.