Pokud patříte mezi majitele řidičského oprávnění typu B, máme pro vás dobrou zprávu. Již brzy budete moct řídit nový typ vozidel.
Spousta řidičů žije v domnění, že konkrétní skupina řidičského oprávnění odpovídá jen jedinému konkrétnímu typu vozidla. Pochopitelně jde o nesmysl – možnosti jsou totiž mnohem širší a každý řidič toho může řídit mnohem více, než si pravděpodobně myslí. Koneckonců, o tom vás již redakce Událostí247 v minulosti informovala. Věděli jste ale, že jako majitel řidičského oprávnění typu B budete moct řídit i vozidla těžší než 3,5 tuny?
Evropská unie zavádí nová pravidla
Evropská unie schválila významnou změnu v pravidlech pro držitele řidičského oprávnění skupiny B. Ti nově budou moci řídit těžší vozidla, než tomu bylo doposud – avšak pouze v případě, že jde o konkrétní typ auta. Limit pro maximální hmotnost, který dosud činil 3,5 tuny, se zvyšuje na 4,25 tuny. Jak redakce Událostí247 zjistila, změna se však nevztahuje plošně na všechna vozidla, ale týká se výhradně obytných automobilů.
Tato legislativní úprava reaguje mimo jiné na technický vývoj v oblasti automobilů. Současná vozidla, především ta s elektrickým pohonem, jsou kvůli bateriím výrazně těžší. Paradoxně tedy vozidla, která mají být šetrná k životnímu prostředí, často přesahují hmotnostní limity, které platí pro běžné řidiče. Výrobci byli dlouhodobě nuceni hledat kompromisy mezi výbavou a celkovou hmotností, aby vyhověli legislativním omezením. Nové opatření by mělo tuto situaci výrazně zjednodušit.
Každopádně to bude mít jednu menší nevýhodu. Jak upozorňoval zpravodajský server Novinky, pro možnost jezdit s vozidlem do 4,25 tuny bude muset držitel řidičského průkazu typu B absolvovat zkoušky z odborné způsobilosti. „Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem 99,“ citoval server Novinky mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelku.
Jak to bude probíhat
Zatím není zcela jasné, jak nově nastavená pravidla budou v jednotlivých státech fungovat. Podoba školení či případného závěrečného testu bude v kompetenci jednotlivých členských států. Není tedy vyloučeno, že se požadavky budou v různých zemích mírně lišit. Dohoda mezi Evropským parlamentem a Radou EU již byla uzavřena a směrnice vstoupí v platnost 20 dnů po jejím zveřejnění v Úředním věstníku EU. Členské státy pak budou mít čtyři roky na její zavedení do svých národních zákonů.
Předpokládá se, že nový hmotnostní strop pro držitele řidičského oprávnění typu B bude zaveden nejpozději do roku 2030. Nezapomeňte však, že limit 3,5 tuny zůstává i nadále platný pro klasické osobní vozy. I přesto, že se diskutovalo o udělení výjimky pro elektrické vozy, nová změna se jich netýká.
Těšíte se na tuto změnu?


