EU nás občas překvapí nápady, které schvaluje. Nedávno například oznámila zákaz potravin s kouřovými příchutěmi.
Hodně opatření se však týká dopravního provozu. Dalším nápadem EU je například zákaz jezdit autem po setmění, jak jsme na Událostech247 informovali už dříve. Důvodem je skutečnost, že až jednu pětinu všech autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy 32 evropských zemí. Mladí řidiči podle nich často používají za jízdy mobil, před jízdou užijí omamné látky nebo jezdí zbytečně rychle.
Nové pravidlo bude platit pro všechny účastníky provozu
Psali jsme i o tom, že Evropská unie má na stole návrh upravující podmínky řízení pro celou řadu řidičů ve všech členských státech. Mnohé autokluby však považují tato pravidla za velmi přísná a nesouhlasí s nimi. V plánu je třeba zpřísnění pravidel pro řidiče nad 70 let. Nově by se měli pravidelně podrobovat prohlídkám, ale také zkouškám, aby se ukázalo, jak to za volantem zvládají. Důvodem je rostoucí počet nehod, které způsobují právě nepozorní nebo dezorientovaní senioři.
Řidiči by měli znát také takzvaný holandský chvat. Vystupování z vozidla tímto způsobem se možná brzy stane standardní součástí řidičských testů v celé Evropě. Jak upozornil web TN, toto nové pravidlo má pomoci předcházet nehodám, které vznikají při vystupování z auta. Evropský parlament koncem února schválil sadu nových pravidel, díky kterým mají být silnice zase o něco bezpečnější. Platit mají pro chodce, cyklisty i lidi pohybující se v ulicích na skútrech nebo koloběžkách.
Na internetu najdete návod, jak správně vystupovat z auta
Mezi nebezpečné situace patří vystupování z auta. Při této zdánlivě jednoduché situaci totiž může dojít ke zranění chodce, cyklisty, nebo může do otevřených dveří narazit okolo jedoucí automobil. Video návod na to, jak správě při vystupování otevírat dveře auta, najdete třeba na Youtube. Jak už název napovídá, tento nápad pochází z Nizozemska, kde se pohybuje po městech spousta lidí na kolech. Tamní řidiči tak mají postup zažitý a vyučuje se i v autoškolách.
Chvat je součástí pravidel například ve Velké Británii a do osnov autoškol má přibýt i v Belgii, píše dále TN. Návrh europarlamentu teď budou projednávat zástupci vlád členských států Evropské unie v Evropské radě, pak projde dalším legislativním kolečkem a konečně schvalovat by ho měl až obměněný Evropský parlament, který vzejde z červnových voleb. „O tomto chvatu jsem tedy neslyšel, ale je pravdou, že někdy při vystupování vznikají dost nebezpečné situace,“ říká k tomu pan Tomáš.