Na internetu pravidelně nakupuje mnoho Čechů. Bohužel, spolu s oblibou online nakupování roste i množství podvodných internetových obchodů.
Podvody na internetu mohou mít mnoho podob. Kromě nevyžádaných zpráv či webů tvářících se jako oficiální instituce se nebezpečí okradení skrývá i v nakupování na e-shopech. Existují totiž internetoví prodejci, kteří lidi oklamou a připraví je o nemalé částky. O praktikách některých z nich informovaly Události247 již v minulosti. Nyní se však šíří i další techniky. Kdo tak jednou v některém z těchto obchodů nakoupí, ten snadno může přijít o všechny své peníze.
Pozor na asijské e-shopy
Ačkoli většina z těchto internetových obchodů se tváří, že jsou české, zdání klame. Ve skutečnosti totiž jejich majitelé často pochází z Asie. Odsud pak neváhají okrádat Čechy o peníze. Využívají k tomu přitom velmi sofistikované metody hrající na city nakupujících. V poslední době se množí zejména případy lákavých výprodejů například z důvodu falešného uzavření rodinné firmy či jiné věrohodné záminky. Ve skutečnosti se ale z lidí snaží především vymámit peníze.
Příkladem těchto obchodů je e-shop Amaliepraha.com, před kterým varuje web Novinky. „V obchodních podmínkách se odkazuje na adresu v Hong Kongu s francouzským telefonním číslem, které nefunguje. Stránky byly letos založeny v Reykjavíku,“ popisuje podezřelé znaky obchodu web Novinky. V případě, že lidé si zde zboží objednají pak obvykle vybrané produkty nedostanou a nedočkají už se ani vrácení peněz. Případně zboží obdrží, často ale ne v kvalitě, jakou obchod deklaroval.
Jak se okradení na některém z těchto obchodů vyhnout?
Jednou ze základních rad, jak se okradení vyhnout je důkladně si obchod před vytvořením objednávky prověřit. Posloužit k tomu může například České obchodní inspekce, která na svém webu rizikové e-shopy shromažďuje. Jen za listopad jich zde přibylo hned několik a kromě samotného názvu podezřelé stránky zde pak rovněž lze najít stručné zdůvodnění, proč byl web na seznam zařazen.
Varovným znamením může být také to, když prodejci na webu obchodu neuvádějí informace o provozovateli či neumožňují platit na dobírku. „Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se často slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,“ dodává web dTest.