Kdo si do obchodu nepřinese speciální kartičku, ten nedostane slevu a zaplatí plnou cenu. Pravidlo je platné pro všechny Čechy

Věrnostní programy supermarketů jsou pro zákazníky velmi výhodné. Ne všichni ale ví, že mají také své stinné stránky.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

To, že Češi jsou milovníci slev, je známá věc. Konkrétně v oblasti potravin pak popularita akčních cenových nabídek v posledních letech ještě vzrostla. Z průzkumu agentury ResSOLUTION loni na podzim vyplynulo, že meziročně výrazně stoupl počet lidí, kteří se na slevy při nakupování soustředí. Obchodníci tohoto trendu hojně využívají a za to, že lidem dají slevu, od nich také něco chtějí.

Data výměnou za slevu

Slevy jsou v poslední době čím dál častěji podmíněny členstvím ve věrnostních programech supermarketů. Jedná se o plastovou kartičku či mobilní aplikaci, kterou lidé při placení nákupu načtou a tím si aktivují slevy. Ten, kdo je nemá, slevu nedostane. Ačkoli registrace do programů jsou bezplatné, tak úplně zadarmo to však není. Jak totiž již dříve upozornily Události247, řetězce díky tomu od zákazníků sbírají cenná data o jejich nákupních preferencích, které pak také náležitě využívají k dalšímu zvyšování svého zisku.

Slevy v obchodech budou nově jen pro určité lidi. Ostatní skupiny Čechů musí platit plné ceny

iZdroj fotografie: Realeklas / Creative Commons / CC BY-SA
Slevy pro členy věrnostních programů využívá spousta řetězců

Jak upozorňuje server Novinky, výjimkou není ani to, že data následně obchodníci kromě vlastního využití sdílí také se třetími stranami. Jednat se může například o Facebook či další sociální sítě. Díky tomu pak třeba lépe zacilují placenou reklamu.  

Rozdíly v cenách jsou obrovské

Ti, kteří by se rozhodli řetězcům žádná data nedávat a do věrnostních programů se nezapojovat, si za to pak náležitě zaplatí. Rozdíly v cenách jednotlivých produktů mohou být skutečně obrovské. Jak dále uvádí web Novinky, například za kilogram mrkve může zaplatit běžný zákazník 25 korun, člen věrnostního programu však jen 12 korun. To je sleva více než 50 procent.

Sleva 50 % v obchodech skoro na všechno: Jenom někteří Češi využívají tento trik. Kdo to nedělá, měl by to ihned napravit

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Ve slevách nakupuje spousta Čechů

Vedle etické roviny však může takovýto přístup být problémem i se zákony. Zejména v případech, kdy nelze snadno rozeznat rozdíl mezi slevou a dvojí cenou pro různé zákazníky. Obchodníci totiž tento trik mohou využívat v podstatě k obcházení zákona, který jim nařizuje uvádět na cenovkách u slev nejnižší cenu za posledních 30 dní. Pokud je ale cena pro členy věrnostního programu prezentována jako alternativní cena, nemusí obchodník tento údaj o nejnižší slevě uvádět, dodal pro web Novinky mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.

Jste členy věrnostních programů supermarketů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články