I přes řadu ekologických výhod k rozvoji elektromobility nedochází tak rychle, jak by mnozí očekávali. Důvodů je hned několik.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Elektromobily v poslední době získávají obrovskou popularitu. Nyní však stojí před novými výzvami. Výrobci sice stále přichází s efektivnějšími nabíječkami či bateriemi disponujícími delší dojezdovou vzdáleností. Na druhou stanu se ale objevuje pořád mnoho překážek a nevýhod, které s sebou využívání elektroaut přináší.
Zásadní jsou klimatické podmínky
Že bateriím nesvědčí extrémní výkyvy teplot není žádná novinka. Nikoho tak nepřekvapí, že toto pravidlo platí i pro baterie v elektromobilech, jejichž kapacita se tak snižuje. Rozhodně přitom nejde o zanedbatelný rozdíl. Jak vyplývá z informací uvedených na webu Novinky, dojezd při teplotách -1 až -7 stupňů Celsia se může oproti dojezdu při teplotě 21 stupňů Celsia lišit i o více než 30 procent.
Pokud se tedy do Česka vrátí tuhé zimy, je konec elektromobilů za rohem. Nikdo totiž nechce, aby ho jeho auto nechalo ve štychu a tak si raději pro jistotu bude chtít pořídit klasické auto na benzin či naftu, u kterého toto nebezpečí nehrozí. A to i přes chystaný konec prodeje nových aut se spalovacími motory, který má nastat v roce 2035, připomíná web TN. Nejeden Čech si tak pomyslí, že tohle nedopadne dobře.
Češi se do elektromobilů nehrnou
Důležitým faktorem pro rozvoj elektromobility je hustota sítě nabíjecích stanic. V tomto ohledu jsme až donedávna zaostávali. Jak nicméně píše web ČT24, podle aktuálních údajů má Česko „v poměru na počet bateriových aut mnohem hustší síť, než je v Evropě běžné.“ To je ale právě ta potíž. Zatímco nabíječky rostou jak po dešti, s elektroauty už je to horší.
Jak ostatně uvádí web Newstream, na konci června bylo v tuzemsku registrováno pouze něco málo přes 18 tisíc elektrovozů, což je po Slovensku druhé nejnižší číslo v celé Evropské unii. A to není všechno. Více než tři čtvrtiny těchto aut jsou totiž registrované na firmy. Je tak evidentní, že obyčejní Češi se do koupě elektroaut příliš nehrnou. A už vůbec ne lidé z vesnic. Skoro 40 procent elektromobilů je totiž registrováno v Praze.
V poslední době navíc ubývá výhod, kterých si až dosud mohli majitelé elektroaut užívat. Jak například informovaly Události247, mnoho supermarketů v Česku ruší možnost nabít si zde své vozy po dobu nákupu zdarma a lidé tak za tuto službu již budou muset platit. Kromě toho pak vedení hlavního města nedávno přišlo s plánem zrušit možnost bezplatného parkování elektromobilů v Praze, píše web Aktuálně.