Evropská unie se dlouhodobě snaží o zlepšování životního prostředí. Teď by na to však mohli doplatit někteří řidiči.
Víte od nás, že v červenci vše přestalo být jako dřív a začaly platit nové regulace, které se týkají vozidel starších 8 let. Podle přísných předpisů bude každý, kdo používá auto, které není v souladu s normami ultra nízkých emisí (tzv. ULEZ), muset platit denní poplatek ve výši přibližně 330 Kč. To v přepočtu znamená zhruba 10 tisíc korun měsíčně, které bude muset řidič poslat do státní kasy. Tyto regulace se týkají zatím jenom Londýna.
Máte diesel? Máte smůlu
Na horší časy se blýská také majitelům aut v Německu, které je na ně všeobecně velmi přísné. Kvůli emisním plánům Evropské unie totiž hrozí, že od ledna tam nebude možné provozovat miliony dieselových osobních aut, i když teď splňují normy Euro 5 a Euro 6. Jak upozornil web iDnes, jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing kvůli tomu už napsal dopis předsedkyni Evropské komise von der Leyenové.
Komplikace nastaly také pro majitele dieselových aut v Paříži. Čtyři klíčové čerpací stanice na pařížském městském okruhu totiž od 1. října neprodávají naftu, protože to mají zakázáno. Upozornil na to web iDnes. Při revizi jejich koncese jim prodej „špinavého“ paliva zakázala pařížská radnice v čele se starostkou Annou Hidalgovou, která je ostrou odpůrkyní vznětových motorů.
Spousta řidičů o zákazu nafty nevěděla
Paříž si klade za cíl do roku 2030 eliminovat naftová auta a rozšířit zákaz na všech osm městských částí, kde dnes žije přes 12 milionů lidí. Zákaz prodeje nafty v delším horizontu ovšem nemá zasáhnout jen všechny stanice v Paříži, kterým budou postupně končit koncese, ale také všechny benzínky v celé oblasti Île-de-France. Tedy osm departmentech zahrnujících Paříž a její okolí, a čítající více než 12 milionů obyvatel.
Radnice se brání tím, že Paříž má hustou síť veřejné dopravy, která nabízí alternativy k používání dieselových vozidel, píše dále iDnes. I když bylo oznámení o zákazu několik týdnů předem, mnoho řidičů o něm nevědělo. Podle náměstka primátorky Davida Belliarda je postupné zastavení prodeje nafty součástí několikaletého programu, jehož cílem je podpořit přechod k méně znečišťujícím vozidlům.