Dnes naprosto běžné slevové letáky, jež vydává každý větší řetězec, by se v budoucnu mohly výrazně omezit. Důvodem je chystaná změna zákona.
Zhruba 9 z 10 českých seniorů nakupuje méně či více často podle slevových letáků. Naprostá většina z nich pak preferuje tištěné letáky před těmi v online aplikacích v mobilu. To jsou výsledky nedávného průzkumu Rady seniorů České republiky vypracovaného agenturou Nielsen, píše web Deník. Je tak zřejmé, že minimálně pro starší generaci obyvatel jsou tyto tiskoviny velmi důležité. Kvůli aktuální chystané změně zákona je však možné, že v budoucnu jich bude výrazně méně.
Chystá se velká změna
Jedná se o připravované zavedení recyklačního poplatku, který by za výrobu letáků jejich producenti, respektive obchody, měly platit. Ministerstvo životního prostředí chce tímto krokem omezit množství odpadů, a především narovnat podmínky mezi jednotlivými aktéry procesu. Aktuálně totiž svoz odpadu, tedy i vyhozených letáků, a jejich následnou recyklaci platí výhradně obce a města, uvádí ministerstvo na svém webu.
Zároveň, letáků se produkuje obrovské množství, což neprospívá životnímu prostředí. Jak pro web Novinky řekla mluvčí ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí, ročně se vyrobí asi 20 tisíc tun letáků. Ty pak končí buď ve tříděném, anebo dokonce ve směsném odpadu. A také tento aspekt by mohl poplatek částečně zlepšit.
Mnozí se bojí konce letáků
Jak ministerstvo dodává, konec letáků se rozhodně nechystá. To však nemusí být tak úplně pravda. V důsledku zavedení poplatku by se výroba letáků zdražila, a to by mohlo znamenat buď jejich omezenou či úplně zrušenou produkci, anebo zdražení jiného zboží, upozorňuje server CNN Prima News.
Jak vyplývá z výše zmíněného průzkumu, je evidentní, že v případě vymizení slevových letáků by na to ve velkém doplatili především senioři. Důležitost těchto tiskovin ještě více narostla v posledních letech, kdy vlivem inflace zboží v obchodech výrazně zdražovalo a lidé tak pomocí slev mohli šetřit na nákupech. Mnozí senioři však nemají přístup k internetu, a tak se spoléhají právě na tištěné letáky jako na hlavní zdroj informací o slevách. Je tak zcela pochopitelné, že mnozí se proti novince bouří a ptají se, jak pak budou moci v obchodech ušetřit.