Někteří starší lidé mají problém s nákupy, kde jsou slevy podmíněny aplikacemi v chytrých telefonech a cítí se znevýhodněni.
Vláda pro ně teď navíc zřejmě přichystala další novinku, která je nepotěší. Pro některé zákazníky je účtenka důležitá, znamená doklad pro případnou reklamaci zakoupeného zboží. Před několika lety proběhla studie, ze které vyplynulo, že 71 procent Čechů účtenky pravidelně kontroluje, jak jsme na Událostech247 informovali. Dokonce 35 procent lidí si naúčtované položky kontroluje po každém nákupu.
Kdy se vám účtenka opravdu vyplatí
Víte od nás také o případu, kdy muž s manželkou nakupovali v obchodním řetězci Globus a když si u pultu kupovali kuřecí prsa, na připnuté účtence se objevily ještě další dvě položky za 570 korun, které však v balíčku nebyly a zákazníci je ani nechtěli. Muž o případu informoval na sociální síti X. Půl kila prsních řízků ho tak vyšlo na více než 700 korun. Jak dodává, vracet se zpět do obchodu a situaci řešit, se mu už nechtělo.
Bez kontroly účtenky z prodejny většinou neodcházejí hlavně starší lidé. Výjimkou však nejsou ani zástupci mladší generace, kteří si dávají pozor na každou položku. Matoucí mohou být samoobslužné pokladny, na kterých je možné zvolit možnost nechci účtenku. Když jsou lidé zapojeni do věrnostního programu daného řetězce, často obdrží jen její elektronickou verzi. Ta je však plnohodnotnou náhradou tištěného dokladu a k reklamaci úplně stačí.
Většina účtenek končí v koši
Ministerstvo průmyslu a obchodu se rozhodlo, že by bylo dobré snížit administrativní zátěž a přišlo s návrhem na úplný konec papírových účtenek, které by nově nahradila digitální účtenka. Všechna tato opatření by se měla zavést nejpozději do konce první poloviny příštího roku, jak upozornil web Fintag. Jedním z návrhů resortu je diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky a zavedení jednotného formátu pro digitální účtenky. Senioři se však nemusí obávat.
Papírová forma daňového dokladu by se totiž vystavovala na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu, což by proces nakupování zrychlilo, zjednodušilo a zefektivnilo. Zároveň by postupně vymizela situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou skončí v koši, protože ji zákazník nechce. „Já nemám ani chytrý mobil, ani email, takže pro mě by tato novinka nebyla. Pokud mi ale dají účtenku, když je požádám, tak to pro mě problém nebude,“ říká Událostem247 pan Josef z Příbrami.