Nedodržování pravidel a zákonů souvisejících s řízením auta se nevyplácí. Sankce totiž mohou v některých případech dosahovat skutečně horentní sumy.
Pro motoristy je důležité sledovat aktuální dopravní pravidla a nařízení. To, co platí jeden rok totiž nemusí platit následující. A za ignorování změn pak mohou přijít vysoké pokuty, které se navíc od nového roku ještě zvýší, jak psaly Události247. Pokuty za nedodržování dopravních předpisů přitom nemusí být zdaleka jediným důvodem, proč vaše peněženka může zaplakat. V některých případech totiž majitelé aut budou od 1. ledna 2024 platit nemalý poplatek, aniž by vůbec s autem vyjeli na silnici.
Povinné ručení je u aut skutečně povinné
A za jeho neplacení hrozí nemalé sankce. Například v sousedním Polsku jsou pokuty za tento prohřešek skutečně přísné. A od nového roku se ještě zvýší. Majitelé aut, kteří nemají povinné ručení zaplaceno by se tak měli připravit na sankce, které mohou dosahovat v přepočtu až desítky tisíc korun, píše web AutoŽivě.
Pokud motorista nezaplatí pojištění do 3 dnů od skončení platnosti toho předchozího, bude místo 7 200 korun platit poplatek 8 500 korun. Prodlení 4 až 14 dní znamená pokutu 21 200 korun namísto 18 000 korun. Za delší než dvoutýdenní neplacení se pak pokuta vyšplhá až na 42 400 korun, přičemž původně to bylo jen 36 000 korun, píše dále server AutoŽivě.
Jak je to v Česku?
Zde naštěstí sankce nejsou tak přísné, při delší době trvání neplacení se však poplatky rovněž mohou prodražit. Konkrétně v Česku trestání za tento prohřešek funguje tak, že řidiči musí zaplatit za dny, kdy neměli platné povinné ručení poplatky do garančního fondu, které vymáhá Česká kancelář pojistitelů (ČKP), uvádí web ePojisteni. Sankce se pak u osobních aut pohybují od 30 korun až do necelých 100 korun denně v závislosti na velikosti vozidla.
Ačkoli sazby se nejspíš mnohým budou zdát velmi nízké, při dlouhodobém neřešení tohoto problému se mohou vyšplhat na nemalé částky. „Například za osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1 500 cm3 by vyšly na 17 155 Kč ročně,“ píše server ePojisteni. A to není všechno. V případě, že řidiče zastaví policie a zjistí, že nemá ručení zaplaceno, může mu napařit pokutu až 40 tisíc korun. A pokud by snad způsobil nějakou dopravní nehodu, vyšplhají se sumy i do statisíců.
Nezaplacené povinné ručení přitom rozhodně není ojedinělý problém. To pro web AutoŽivě potvrdil i odborník na servis aut Pavlíček. „Problém s neexistencí pojištění odpovědnosti za škodu není mezi řidiči tak vzácný,“ řekl. A jeho slova dokládají také čísla. Ze statistik ČKP vyplývá, že na silnice každý rok vyráží zhruba 100 až 200 tisíc aut, která nemají platné povinné ručení, dodává web ePojisteni.