Nová cena za 1 litr nafty v ČR: Zaplatíme skoro 50 Kč. Pumpaři zkouší, co všechno jim zaplatíme

Ceny benzínu a nafty v posledních měsících kolísají, nejčastěji však za litr zaplatím okolo 40 korun.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Řidiči zažívají nelehké časy. Jak od nás víte, Evropský parlament a Evropská rada schválili návrh na úplný zákaz prodeje osobních a nákladních automobilů se spalovacím motorem a začít platit má už v roce 2035. Vše proto nasvědčuje tomu, že lidé si za pár let budou moci pořídit pouze elektromobil nebo auto na vodík.

Nový diesel není pro každého

Ceny pohonných hmot jsou v Česku ožehavým tématem. Třeba v roce 2022 stál nejprodávanější benzin Natural 95 v průměru 46,64 korun za litr. Stejné množství dieselu pak stálo přes 49 korun, jak jsme na Událostech247 upozornili už dříve. Ekonom Dominik Stroukal tehdy dokonce připustil, že by řidiči mohli za litr pohonných hmot zaplatit až 65 korun. To se však naštěstí nevyplnilo a v dnešní době šoféři zaplatí okolo 40 korun.

iZdroj fotografie: Santeri Viinamäki / Creative Commons / CC-BY-SA
Ceny pohonných hmot jsou v ČR dlouhodobě sledované

Existuje však nafta, která je velmi ekologická a od toho se také odvíjí její cena. Jak upozornil web Auto, české čerpací stanice už začaly nabízet stoprocentní hydrogenovaný rostlinný olej, tzv. obnovitelnou naftu. Je dražší, ale má až o 90 procent nižší emise CO2. Tankovat ji mohou auta, která mají na krytu hrdla nádrže uvedeno XTL. Zatím je k dostání na dvou benzínkách. Jednou z nich je samoobslužná pumpa sítě Nikey v truckparku v Červeném Kříži u Jihlavy a druhou Dovatrans v Lukách nad Jihlavou.

V cizině je obnovitelná nafta dostupnější

Až dosud se HVO, které je na stojanech označena jako HVO100, což je číslo označující procento obnovitelných složek, používalo především jako příměs do fosilní nafty, vysvětluje web Elektrické vozy. Širšímu využití obnovitelné nafty brání omezená dostupnost. Překážkou je přitom nejen nedostatek výrobních rafinérií, ale také samotných surovin. Jde především o rostlinné oleje a živočišný tuk. Další překážkou je vysoká cena. Syntetická nafta je přibližně o 10 korun dražší než klasická motorová nafta.

EU jasně rozhodla: Za benzín a naftu budeme platit 200 Kč za 1 litr, výjimky nebudou

Syntetická nafta je k dostání na 140 čerpacích stanicích akceptační sítě společnostu Eurowag v zemích Beneluxu, Skandinávie, v Itálii a v Rakousku. Sám Eurowag už v polovině února otevřel čerpací stanici nabízející HVO100 ve slovenských Malackách nedaleko českých hranic. „Přiznám se, že tady z těch ekověcí, co se na nás chystají, mám docela strach. Celý život mám auto na benzín, dieselový motor jsem opravdu nikdy nezkoušel. Představa, že jednoho dne budu muset jezdit v elektroautě, mi doslova nahání hrůzu,“ řekl Událostem247 pan Lukáš.

Za kolik tankujete vy? Řekněte nám to dole v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články