Škoda Favorit si v České republice našel stovky tisíců majitelů a stal se okamžitě oblíbeným vozem. Škoda se proto rozhodla vytvořit koncept jeho potenciálního nástupce.
Mezi českými automobily existuje jen málo jmen, která vyvolávají tolik vzpomínek jako Škoda Favorit. Vůz, jenž na konci 80. let změnil směřování celé mladoboleslavské automobilky, si získal srdce tisíců motoristů a zároveň přitáhl pozornost německého koncernu Volkswagen. Právě tento model byl pro Škodu vstupenkou mezi moderní automobilky Evropy. Možná právě proto se Škoda nedávno rozhodla vytvořit nový koncept tohoto legendárního vozu, velkou chválu ale nesklidila.
Nový Favorit
Škoda Favorit patří dodnes mezi ty nejlegendárnější vozy u nás. Jeho výroba začala už v roce 1987 a pokračovala až do roku 1994. Během těchto sedmi let se vyrobilo celkem 783 167 kusů a Formanu pak 219 254 kusů. Pro Českou republiku a náš automobilový průmysl to byl tenkrát neuvěřitelný krok vpřed. V zemích bývalého východního bloku se tento automobil stal druhým zástupcem aut nižší třídy s koncepcí předního pohonu. Brzy o něj dokonce začal projevovat zájem i motoristický sport a náš milovaný Favorit se tak brzy stal součástí závodů rallye.
Ačkoliv byl Favorit ve své době revolučním modelem pro Škodu, jeho design a technologie se staly v porovnání s konkurencí zastaralými. Po převzetí automobilky koncernem Volkswagen bylo rozhodnuto o zavedení nových modelů a modernizaci výroby, což vedlo k ukončení výroby Favoritu. Když pak Volkswagen Group začal přebírat Škoda Auto, bylo od první chvíle jasné, že se bude chtít posunout dál, a tak přišla Felicia. Ačkoliv je Favorit dnes už jen dávnou legendou, stále se najdou tací, kteří volají po jeho návratu.
Škoda Auto se proto pod vedením svých designérů rozhodla pracovat na projektech, které mají legendární modely značky převést do současné podoby. Jedním z takových konceptů se stal právě Favorit. Na něm pracoval designér Ljudmil Slavov, jenž se věnuje návrhům interiérů a v automobilce působí od roku 2017. A jak to dopadlo? Na fotografie se můžete podívat níže.
Místo chvály spíše kritika
Nový Favorit mění kromě vzhledu i samotnou koncepci. Už to není klasický hatchback, jaký vyjel v roce 1987 z bran mladoboleslavské továrny, ale stylový crossover s elektrickým pohonem, který odpovídá dnešním nárokům trhu. To se však většině lidem nelíbí a místo chvály tak nešetřili ostrou kritikou.
„Design je dost subjektivní, ale v tomhle případě opravdu nechápu, co má tento paskvil společného s Favoritem,“ komentoval Antonio P., jeden z uživatelů na Facebooku. „Měl jsem kdysi Formana a tenhle nový kousek opravdu není Favorit. Spíš to připomíná autíčko z hračkárny, vypadá to jak Hot Wheels,“ komentoval další z uživatelů.
Pro mnoho Čechů byl Favorit prvním vozem, se kterým se naučili řídit. Nostalgie, kterou kolem sebe tento model stále šíří, tak není náhodná. A právě na tuto vzpomínkovou vlnu by mohl nový koncept navázat. I když je zatím pouze studií a do sériové výroby má daleko, už teď vzbuzuje pozornost těch, kteří s „fáčkem“ kdysi začínali svou řidičskou kariéru. Zda se však někdy opravdu dočkáme nového Favoritu a zda skutečně bude vypadat tak, jako na návrhu výše, je ve hvězdách.
Co na tento koncept říkáte?

