Ceny pohonných hmot se na čerpacích stanicích v Česku pohybují okolo 40 korun za litr. Blýská se však možná na horší časy.
I když elektromobilů a dalších aut na alternativní pohon v Česku pomalu ale jistě přibývá, i přesto stále naprostá většina lidí jezdí vozy na naftu či benzín. V budoucnu se však mnozí z nich nejspíš za pohonné hmoty nedoplatí. Podle odhadů by totiž mohl litr benzínu nebo nafty už za pár let o dost podražit, jak Události247 upozornily již dříve.
Zelená dohoda
Například ze závěrů německé studie vyplývá, že ceny benzínu a nafty by se po zdražení mohly podle ekonoma Lukáše Kovandy dostat až na částky okolo 55 až 75 korun za litr, jak jsme psali nedávno. To by mohlo způsobit obrovské rozdíly mezi těmi, kteří budou vlastnit elektromobily a těmi, kteří stále budou jezdit auty na klasické spalovací motory. Výsledná cena paliv se každopádně bude odvíjet od cen samotných emisních povolenek.
Energetická koncepce státu, klimaticko-energetický plán a politika ochrany klimatu mají Českou republiku totiž nasměrovat k naplnění Zelené dohody. Vláda ale schvalování těchto tří stěžejních dokumentů v létě odložila, jak napsal web ČT24. Případné schválení už kritizovala řada subjektů, podle kterých dojde ke zdražení energií a paliv. A to právě kvůli rozšíření emisních povolenek i na domácnosti od roku 2027. Unijní směrnice byla schválená už loni.
Prudké zvýšení cen pohonných hmot
Analytik Jiří Tyleček k cenám pohonných hmot pro ČT24 uvedl, že se spekuluje od zvýšení několika korun až po dvouciferná čísla. Sám je prý spíš zastáncem té nižší hodnoty, protože si nedokáže představit, že by se paliva najednou zdražila o deset nebo dvacet korun bez toho, aniž by třeba padla vláda. Premiér Petr Fiala už dříve ohledně trojice strategických dokumentů uvedl, že nepřipustí žádné zbytečné zdražování a nepřijme žádné závazky nad rámec toho, co už odsouhlasila Babišova vláda.
Výpočet zdražení litru paliva v souvislosti s uvalením emisních povolenek na paliva pro automobily vychází především z toho, že směrnice zahrnuje i cenový strop, který byl stanoven na 45 eur za tunu vypuštěných emisí CO2. Emisní povolenky fungují podobně jako třeba akcie. Na trhu jich je omezené množství a čím větší je poptávka, tím vyšší je samozřejmě cena. Právě tak by měla Evropská unie cenový limit povolenek regulovat.